Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder. Bilen är en volvo s60 2,5t 05:a.

Har haft återkommande problem nu senaste tiden att motorlampan börjar lysa vid start tillfälle och fortsätter att lysa med texten motorsystemservice erfodras.

tar man ut felkod så får man P0101: Massor Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem.

Andra symptom är att när detta inträffar funkar oftast inte förvärmning av katalysatorn, alltså han går inte upp i varv i start för att sen sjunka till idle.

Ibland är han även väldigt orolig på tomgång och vandrar upp och ner.

Han har även bluddrat och låtit allmänt kasst när denna lampa och kod varit aktuella.

Nollställer man går han som vanligt fint och bra och allt funkar i ca 3-4 körcykler sen kommer problemet tillbaka.

Någon som har några tankar eller erfarenheter eller haft samma problem?

Mvh Andreas
milktrucker skrev:luftmassemätaren?
jag börjar alltid med det billigaste alternativet :-)
Sedan kolla efter läckage på någon slang, luftfilter som är tätt, kolla hur Gasspjället ser ut ev. rengöring....
ungefär i den ordningen.
En "riktig" felkodsavläsning är ju inte heller fel...:-)
wissel skrev:
milktrucker skrev:luftmassemätaren?
jag börjar alltid med det billigaste alternativet :-)
Sedan kolla efter läckage på någon slang, luftfilter som är tätt, kolla hur Gasspjället ser ut ev. rengöring....
ungefär i den ordningen.
En "riktig" felkodsavläsning är ju inte heller fel...:-)
blev tokigt. vi skrev tydligen samtidigt o du postade sekunderna före mig.
jag chansar också på luftmassemätaren, det var det jag menade i mitt första inlägg.
Bör ju vara luftmassemätaren, jag har rengjort det så gott det går, dock utan spray, den såg inte skitig ut men gjorde det ändå. Filtret som är utav öppen typ av märket AEM/KN oljefritt har jag även rengjort grundligt. Ska in och få kollat felkoderna på torsdag så hoppas de kan läsa ut något tydligare, speciellt då jag hoppas att det inte är gasspjället. Är det luftmassemätaren så fine, lätt att byta om inte annat, dock går ju en original bosch på 2400 circa, felkodsavläsningen i sin tur går på 700:- vill dock få bort problemet.
Plötsligt? kommit fram? Bilen har gått med öppet filter i flera tusen mil utan problem. Rengjort efter konstens alla regler utan någon olja eller filter som ska ha olja. Bilen har rullat 19900 mil snart.
Förstår om man inte kör öppet filter på en xc90, men på en s60 som kanske är lite roligare så föll valet på det. Tackar så hjärtligt för hjälpen det uppskattar jag verkligen.
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]