NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bumba89
Hej!

Jag har en Volvo V50 2012 D2 Med Bilia Maxi-Trygg. Det uppkommer ett missljud (ett metalliskt klonkande ljud) när jag släpper upp kopplingen.
Precis när jag släpper upp kopplingen och växeln "tar i" så uppkommer ljudet, känns precis som om något är löst.
Jag hade ett liknande ljud på en Renault Megane -02 och då byttes reaktionsstaget, vilket minskade ljudet men också skapade en mer "stabil" bil, alltså inget kändes löst som på min V50.

VAD TROR NI ÄR FELET PÅ MIN? Efter min fina beskrivning ;)

Det ska sägas också att jag och en Volvo-mekaniker har varit ute och kört med bilen, mekanikern hör också ljudet men vet inte vad det kan vara.
Så jag bestämde mig för att googla lite på det, folk verkar ha problem med missljud i kopplingen på sina V50s, men beskrivningen av problemet liknar inte riktigt mitt, men de tips de har fått är att byta Urtrampningslagret eller Dubbelmassesvänghjulet.
Detta nämnde jag till Volvo-mekanikern och då fick jag svaret: "Ja det kan vi byta, men vi kommer byta ut det mot begagnade delar, det är vad det står i din Maxi-Trygg garanti."

Stämmer ovanstående om Maxi-Trygg? Och Någon som har ett tips på mitt klonkande ljud? Tack! :)

Ursäktar mig i förväg om jag har uttryckt mig otydligt!
Användarvisningsbild
av mobe
Sök på ordet klonk i sektionen C30, S40N, V50, C70N

Beroende på när denna bil är uttagen så har du ju 3 års reklamationsrätt utöver 2 års nybilsgaranti.
Användarvisningsbild
av stefanpette
Jag har nyligen bytt svänghjul och utramp och koppling. Hade ett knarrande missljud från hjälpcylindern(urtramplager) när jag släppte upp min koppling. Skulle det vara svänghjulet så skulle bilen vibrera / hoppa i motorn när du släpper upp kopplingen så svänghjulet är det absolut inte. MITT va tvärslut på v50in jag hade iaf så man märker när den är på gång.

Men jag skulle med allra säkerhet säga hjälpcylindern eller som många kalar det urtrampningslager.
av Bumba89
mobe skrev:Sök på ordet klonk i sektionen C30, S40N, V50, C70N

Beroende på när denna bil är uttagen så har du ju 3 års reklamationsrätt utöver 2 års nybilsgaranti.
Tack mobe! Sökte på "Klonk" och fick fram det jag ville! :)

Men när det kommer till Reklamationsrätten, hur ska jag ta det med verkstaden? För vad jag förstår så efter 6 månader så måste JAG kunna bevisa att "klonk-ljudet" är ett fabrikationsfel.
Eller hur ska jag lägga fram det?

BTW: Så fick jag svaret idag att, en Begagnad bil med Maxi-Trygg garanti får inte delar utbytta mot nya delar utan begagnade delar.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw