Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
apersson850 skrev:Det har hänt mig också, eller om det var att jag släppte bromsen för snabbt. Utan foten på bromspedalen på en automatare så startar den inte.
Fast det här handlar ju inte om att bilen inte startar, utan att man får motorstopp när man lägger i D och ska köra iväg under ovan nämna scenarion.
av mattish
Ja fast med foten på bromsen, startknapp och i med D innan bilen hinner starta ordentligt och upp med foten. Det är då den dör för mig ibland.

Det är ju inte i närheten av ditt problem eftersom din dör innan du hunnit starta ordentligt..
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev:Även dieslar ger en fetare blandning vid kallstart.
möjligt, men viktigare är att bränslet sprutas in ngt tidigare i förbränningskammaren
av Elmeholt
Sådär, nu har bilen varit inne på verkstad för problemen och jag har haft den i en vecka nu. Det man gjorde var att man nollställde spridarna, och upplever att bilen både går jämnare, knackar mindre samt att det här problemet med motorstoppen inte hänt något sedan jag fick tillbaka den.
Tycker också att det enligt färddatorn ser ut som att den minskat i bränsleförbrukning, men det kan vara ren inbillning också :)

Hoppas det håller i sig :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:
apersson850 skrev:Även dieslar ger en fetare blandning vid kallstart.
möjligt, men viktigare är att bränslet sprutas in ngt tidigare i förbränningskammaren
det är, som sagt, A & O att bränslet sprutas in i förbränningen vid exakt rätt tidpunkt.
av Elmeholt
Nu har det börjat hända igen. Ringde volvo igen, dom menar att jag lägger i backen eller driven för snabbt efter start. Ska man 2014 måsta låta bilen stå 5-10 sekunder innan man ska kunna köra iväg? :O
Användarvisningsbild
av Vojje
det verkar så. Bäst är nog att du varvar motorn några gånger också. Som en raggare :wink:
av Elmeholt
Resan fortsätter. Har haft bilen inne två gånger sedan senast.
Första gången gjorde man en adaption av spridarna, gav inget resultat
Andra gången gjorde man nån über adaption där dom körde bilen 30 mil i olika cykler. Blev inte heller nå bättre. Fick dessutom betala soppan för den där felsökningen.

Nu ska jag in om två veckor igen, då ska dom byta spridarna. Hoppas att det ger något resultat då.
Håller er uppdaterade :)
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]