Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har köpt en begagnad XC60 MY12 Ocean Race med driver support, från en auktoriserad Volvoåterförsäljare. Vad borde jag kolla upp? Vilka saker ska man dubbelkolla att de verkligen fungerar? Jag har kryssat i i menyn att den ska fälla in de elmanövrerade sidospeglarna när bilen låses men inget händer. Trodde även att vi hade slagit på regnsensorn (hur gör man? vi kanske har gjort fel), men den har inte gått igång när det har regnat. Ska det ingå en fjärrkontroll till Premium Sound multimedia 7"? Det är ingen lastrumsmatta med till MY12:s Ocean Race va? Ska man på något sett testa autobromsen?

Tack på förhand!
Autobromsen kan du testa genom att åka hyfsat fort, 30-50km/h och släppa gasen, hålla ratten stenhårt riktad mot en parkerad bil och bara rulla rakt fram mot den. Ca 5-10 meter innan den ska det säga BLIPP BLOPP i bilen och varningslampor tändas. Vänta INTE på att bilen bromsar själv, utan bromsa sedan in på egen hand. Varnar den betyder det att systemet funkar.
Regnsensor brukar man trycka på en knapp i spaken bakom ratten och då tänds i alla fall på min bil en liten grön lampa på samma knapp, och en liten symbol tänds upp i hastighetsmätaren. Den är ganska okänslig så det behöver regna rätt mycket innan den går igång på egen hand. Det tar lite invänjning att få det att kännas bra, man är ofta van att börja torka mycket tidigare själv.
Ska även sägas att man ställer regnsensorns känslighet med rullen på torkarspaken. Alla lägen utom det minst känsliga innebär paniktorkning på högsta hastighet vid minsta fuktighet, vet inte hur man tänkte på volvo när man programmerar nåt sånt. Dessutom har det varit samma i alla år.

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte

Bränsleledning Volvo 240

Jag blev avrådd av verkstad att ersätta[…]