Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jas
Har nyligen köpt en V70 2008 och märkte vid mörker att jag ser visarna dåligt för hastighetsmätaren och varvräknare. Dimmar jag ner belysningen syns de knappt alls och det kräver att jag tittar noga för att se. I alla bilar jag haft inkl Volvo så har visarna också lyst svagt. Är det nåt fel? Tacksam för råd.

Bifogar bild.
_DSC8976.jpg
_DSC8976.jpg (24.58 KiB) Visad 5922 gånger
Måste ju vara något fel.. ska kolla hur min MY13 beter sig imorgon.
av jas
Droopy skrev:har aldrig tänkt på hur visarens syns i nerdimmat läge, har förmodligen aldrig rört reostaten ens. men måste du dimma ner då? visar bilden i nerdimmat läge?
Bilen autodimmar när det mörknar och jag vill dimma ner eftersom ljuset annars är för starkt. Bilden visar nerdimmat. Jämför med ljuset på varvräknarens röda fält.
Mina visare var ju röda.. så dom syns t.o.m om jag har instrumentbelysningen avstängd.. även om det blir lite jobbigt att köra så kvällstid. :)
Dock ingen bild kvällstid.. det blir ju inte kväll förrens i typ augusti.. :)
hastighetsmatare.jpg
hastighetsmatare.jpg (248.15 KiB) Visad 666 gånger
Visarna är inte längre belysta inifrån, som de var förr, utan bara indirekt av belysningen som sitter upptill i instrumentklustret. Drar man ner nivån, och det gör man gärna, för annars är den onödigt stark i mörker, så syns inte visarna mycket. Prova att öka lite - det gör jag, och då syns visarna någorlunda utan att instrumentbrädan är upplyst som ett tivoli.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]