Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Injen
Hej gott folk.
Förstår att det har skrivits liknande trådar om detta tidigare, men alla svar som jag lyckats googla fram varierar för mycket, så därför startar jag bara en egen tråd.

Jag är i behov av en ny och pålitlig bil som jag kan pendla med "motorväg och ca 10-15mil varje dag", och eftersom jag brukar ta med mig barnvagnen så lutar det mot en 855 eller V70 i dagsläget.
Eftersom det är likadana bilar men V70 ser lite nyare ut så lutar det mest mot den sistnämnda.

Har letat hela dagen i området efter bilar som säljs och stött på en del fina AWD och 2.5T fyrhjulsdrivare.
Då till frågan.

*Har läst att fyrhjulsdriften på dessa inte är så mycket att lita på då de flesta går sönder under åren. Stämmer det? Och går det på något enkelt sätt att se om fyrhjulsdriften är trasig förutom att göra en rivstart på snöunderlag? Är det bara att hissa upp bilen och snurra på ett däck och se om resterande snurrar, eller sitter det en skum visco i dessa modeller?

*Bränsleförbrukning på AWD modellerna? Har läst allt från 0.5-2.5 liter milen på landsvägskörning.

Mitt första val landande på en vanligt framhjulsdriven 2.5T, men dessa är inte allt för lätt att komma över här uppe i Norr.
Hur är 144hk modellerna att köra med jämfört med 193hk modellerna?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Får du ner en tung gammal V70 med turbo till 0.5l/mil på en rak landsväg mer än 5 sekunder så är du duktig... 0.65 är det lägsta jag kommit ner i med min 2.0l T5a en längre sträcka, med 2 paket ägg under pedalen...
Användarvisningsbild
av Nexus
ligger på ca 0,8 på landsväg men min 2,5t-99. Går komma lite lägre men då kan man glömma omkörningar.
AWD:n är inte direkt skottsäker på de gamla bilarna. Vinkelväxel,stödlager mm som ger upp och kostar flis fixa...
2,5t är en riktigt trevlig motor tycker jag. Sugmotorerna är ju inga raketer men det beror ju helt på vad du prioriterar med bilen.
Hittar du en fin bil så är det helt klart värt åka några mil för köpa den :-)-)
av Injen
Tackar för alla svar.
Är på jakt efter en 2.5T efter all läsning, men de som finns i området "20mil+" är ena riktiga rosthögar och inte ens värd hälften av begärt pris.

Hur säkert är det att chippa turbo motorn? Har hittat några som är chippade, men hur mycket mer stryk tar motor och drivlina på de äldre V70 med en sådan modifikation?
Användarvisningsbild
av taxi
Ang. de framjulsdrivna: 140 hk känns väldigt trötta att köra, och jag brukar inte ha överdrivet bråttom. Är inne på min andra GLT nu, och trots att de 30 extra hästarna kommer senare i varvtalsregistret upplever jag dom som raketer i jämförelse med 140-hästarna: pigga och riktigt roliga att köra.
Märk också att -99 och -00 har lite modernare motorstyrning, på dessa årsmodeller finns det verkligen ingen anledning att köpa 140 hk, då 170 hk-motorn har blivit piggare på lägre varv också.
Hoppas jag inte trampade på någons ömma 140-tå nu :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:på dessa årsmodeller finns det verkligen ingen anledning att köpa 140 hk

Finns många(nåja.. en iaf) anledningar att köpa 140hk - det är samma j-a motor som GLT'n! I med ett chip och vips så har du GLT-hästar+lite till.
Användarvisningsbild
av Nexus
Har kört min 2,5t chippad i några år helt utan problem. Men jag kör inte som jag hade stulit bilen heller sen finns det ju folk som kan få en 140hk rasa på en dag. Behandlar man sakerna rätt så håller det :D Kör fortfarande på original koppling utan minsta tendens till slira.
Skulle aldrig vilja ladda original mjukvara i den igen. Så goa omkörningar när det trycker på lite extra 8)
av Injen
Hur är det med en -00 V70 XC? Sitter det samma drivlina i dessa med eller är det någon uppgraderad mojäng?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]