Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:
De måste ju ändå ansluta för att läsa av felkoder etc.
Nej det är just det man inte gör på anpassade servicar... det ända man gör är att släcka lampan om jag är rätt informerad.

/Thomas
Enda skillnaden mellan basservice och anpassad basservice är att dom inte byter kupéfiltret på den anpassade basservicen.
Precis som MartinS skrev i sitt inlägg på första sidan i denna tråden där han listar vad som ingår i olika nivåerna på Volvo originalservice.

Så nog borde datorn kopplas in i båda fallen.
megalooser skrev:
valln skrev:Om man har en 3-4 år gammal bil finns det ingen anledning att uppdatera mjukvaran om det inte finns ett mjukvarufel på bilen.
Det är din åsikt, men andra (som jag) har naturligtvis inget emot att få uppdateringar. Jämför med datorn hemma. Alla algoritmer är inte perfekta från början och kan behöva uppdateringar. Jag tror (förmodligen lixom du) att det inte sker så mycket spännande uppdateringar efter 3-4 år och att de flesta uppdateringar mest är till för att minska risken för goodwill utgifter etc. men det kan också finnas små praktiska förbättringar och ingen vill ju ha en skada även om den är ovanlig.

I framtiden, dvs. NU, är ju bilen dessutom internet-ansluten och om du vill vara absolut säker på att du har felfri programvara i din dator så tror jag nog, om du tänker efter lite, att du minst lika mycket vill ha det i din bil... så detta kommer bara bli viktigare och viktigare..
Du arbetar inte med datorer va? Helvitte vad problem uppdateringar kan ställa till. Vi har aldrig så stabil miljö som på sommaren när det inte micklas med systemen. Funkar skiten så skall man inte mickla.
Fast jämförbarheten haltar eftersom hårdvaran i bilarna alltid är 100% likadan, och det inte finns ytterligare mjukvaror som kan bero på operativsystem, ramverksversioner osv. I bilen är allt modulärt och gränssnitten fasta mot andra styrenheter, det ska inte krångla och mjukvarorna är testade noga för att funka med de andra prylarna i bilen och inget annat.
Jag kan inte uttala mig för megalooser men jag jobbade med it-drift innan jag blev ingenjör och sedan jag sadlade om har jag varit med vid släpp av mjukvaruuppdateringar till ett par fordonsstyrenheter. Jag tycker inte det är en höjdarjämförelse, men i en dator håller jag med dig. Jag kör alltid LTS-releaser av operativsystemet på min server av den anledningen. Värdelöst att hela tiden springa efter senaste uppdateringarna för att kanske få nån ny marginell funktion men riskera stabiliteten på systemet varje gång.
Står det på protokollet borde det ju ha gjorts. Var servade du? På Bilia säger de i alla fall att det inte ingår. Är det upp till tolkning för ÅF så bör det ju variera.
ställ frågan till Volvo, det gjorde jag då diskussionerna om Sensus 3.0 ingick i serviceuppdaterinargna el ej och Volvo svarade att de alltid uppdaterar bilens mjukvara på servicen oavsett vilken typ av service. Hittar dok inte igen mailet. volvo påpekade dok att de inte kunde ansvara för vad vaje ÅF gjorde och inet gjorde på servisarna.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]