Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Vad är högst möjliga 12volts effekt i bakluckans cigg uttag på en V70 D3 2011? Laddar batterier och tycker inte om att kablar mm blir varma. Jag önskar alltså ta ut rätt hög effekt från bakluckan för laddning av multippla batterier till RChelikopter. (Helst konstant ca 20 Ampere). Vill ha bra dimentionerat så volt och värme inte strular.

1 Någon som vet hur mycket effekt man kan ta ut från cigarettuttaget utan problem (mot att org 15A säkringen byts till en större så klart)? Ganska klena kablar vilket gör att spänningen kan sjunka för mycket. Måste nog göra ett nytt uttag och gå upp i kabeldimention. Får ej gå under 11 volt.
2 Någon som vet var kraftigaste "plus" finns i bakluckan om jag ger mig på att göra ett till cigarettuttag med högre effekt? Tyvärr är batteriet monterat fram. Är det i säkringslådan under en lucka till vänster i bagage (troligen)? Någon som vet hur den funkar och var där jag får ut minst 20A och att mätningskablar till denna plint är rimliga? Bara att jacka in?
3 Andra tips för att få hög effekt till bakluckan på ett säkert/praktiskt sätt?

Är ganska så elkunnig - men inte Volvo-kunnig.

Tacksam för erfarenhet.
Emil
Hej.
6 mm2 kabel krävs för 5 meter och 20A.
Kanske inte svar på dina frågor men jag hade nog valt en annan lösning.
Ett förbrukningsbatteri fastspänt i bilen som jag tar ström ifrån låter mycket enklare och du kan mosa på hur mycket du vill.
agh39 skrev:Hej.
6 mm2 kabel krävs för 5 meter och 20A.
Kanske inte svar på dina frågor men jag hade nog valt en annan lösning.
Ett förbrukningsbatteri fastspänt i bilen som jag tar ström ifrån låter mycket enklare och du kan mosa på hur mycket du vill.
Intressant tanke med förbrukningsartikel. Som då alltså laddas under bildrift? Vad för batteri är då lämpligt tro? Om det ska klara av 20A utan att volten går under 11 i ca 20 minuter. Ett underhållsfritt 12 voltsbatteri på ca 20A med automatiskt laddutrustning till kanske är lagom? Måste kanske ha någon form av diod-styrning så att lösningen inte blir parallellkopplade till huvudbatteriet.

Någon som har erfarenhet av att ladda 12vols batterier från 12 volt i separat miljö så att säga?

E
Problemet är att cigarett-uttaget i sig inte är speciellt bra för strömmar över 10 ampere utan går gärna varmt pga. glapp mellan propp och hylsa och det brukar ofta vara spetsen i den kinatillverkade proppen som smälter för att spiralfjäden får all ström igenom sig för att man inte nitat på en sladd på stiftet eller att den lossnat, och är det inte det, så är det säkringen som blir så varm att plasten smälter...

Som grunddesign och som utförandet ser ut idag så är inte cigarettuttag särskilt bra eller säkert ens för strömmar i området 4-10 ampere.

Om det finns 60 A fördelningscentral så skulle jag nog göra en egen anslutning med grövre sladd och kontaktdon som pallar strömmen bättre.

Eller som nämnt skaffar man en typ 80 - 100 Ah fritids/båtbatter på biltema och http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Batte ... nik-25629/ (men byta kablar och automatsäkring så att den pallar 20 Ampere) och till detta en automatisk laddare liknande http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 4-A-37744/ som du laddar batteriet hemma/garage efter dagens övningar. då får du också en batteribox som kan bäras ut där du har dina grejor

Att mickla med att den skall laddas i bilen etc. är inget man skall försöka få till i första läget.
Bilnörden skrev:Eller ett 200 Ah lastbilsbatteri, lite dyrare och lite tyngre men fler laddningar på samma laddning....
Jag är övertygad att ett standard, underhållsbatteri på 80-100 Ah räcker gott för att ladda några LiPo ack.
Känns lite dumt att använda ett startbatteri då dess begränsningar är så stora. Ett 80-100 Ah underhållsbatteri ligger i paritet med ett startbatteri på det dubbla om man vill ha nytta av batteriet fler än en säsong.
Själv gör jag tvärtom, laddar startbatteriet med ett underhållsbatteri då jag inte har el i garaget:
Bild
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]