Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
Får hålla med om att den sitter snyggt o bra där den är placerad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Föredrar att ha brandsläckaren monterad på golvet precis under framkanten på stolen istället, då syns den inte och är absolut inte ivägen alls för passageraren ben/fötter.

Idealet är en lite nättare släckare där och en lite större i bagaget.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Lät inte dyrt heller för att vara Original :P Som sagt det kan vara bra att ha - man vet aldrig vad som kan hända ute på vägarna
Användarvisningsbild
av Its1more
Hittade denna tråd av en slump...

Jag hade behövt en liten brandsläckare idag. Vi var i Kista idag och påväg ner i garaget kände vi brandrök. När vi kom ner bran det i en papperskorg. Jag tog min vattenflaska som var halvtom och tömde den (2-3 dl). Det släckte inte branden, men det kanske hjälpte lite. Hade jag haft en släckare i bilen så hade jag ju kunnat använda den.

Nu fanns det andra handlingskraftiga personer som sprang och hämtade en stor släckare, så det löste sig gott ändå.

Jag kommer absolut att ha med mig en fr o m nu. Jag funderar på en släckare på burk (trots att det varnas för dem) samt en 1-2kg i skuffen. Burken kan man ju ha i handskfacket.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Jahaja
Vad är det för negativt med burksläckare? Har en sån i en låda i köket...

Det är inga problem för släckare att förvaras i minusgrader på vintern och bastuvärme på sommaren?
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, det är nog vettigt att ha något sådant med sig i bilen. Plötsligt händer det, inte nödvändigtvis en själv, men då kan det vara jävligt bra att ha.
av Dpblad
Jahaja skrev:Vad är det för negativt med burksläckare? Har en sån i en låda i köket...
http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/a ... 495167.svt
Jahaja skrev:Det är inga problem för släckare att förvaras i minusgrader på vintern och bastuvärme på sommaren?
Bra tanke. Kolla på specifikationen för släckaren innan köp. Beror även på vilken typ av släckare. Pulver är bra, vanligast i bil och klarar ofta både höga och låga förvaringstemperaturer.
Användarvisningsbild
av roadside
Jahaja skrev:Vad är det för negativt med burksläckare? Har en sån i en låda i köket...

Det är inga problem för släckare att förvaras i minusgrader på vintern och bastuvärme på sommaren?
Negativa är väl risken att förväxla den med en annan burk , med brännbart innehåll 8)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har själv klurat på att ha med en i bilen men, hur många plus och minusgrader bör en släckare klara av för att kunna förvaras i bilen?
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]