Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har problem med tomgången, den är ok när bilen är kall men så snart den är varm ligger den runt 1500. Har fått tips och tillsatsluftslid eller också kallad luftkontroll ventil. Hur ser den ut och hur hittar jag den och hur fungerar den?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Beror på vad du har för bil & årsmodell
av Danne77
En 88a b230f manuell....snälla hjälp mig :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tomgångsventil eller tomgångsmotor heter det på en F. Sitter i gummi under insuget, två slangar och en tre-polig kontakt.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Blev lite fundersam när jag såg "sparkz" inlägg i den andra tråden om två trådar men nu ser jag det...
av Danne77
Hej, Nu har problemet blivit större...det är även hög tomgång vid starten och sedan fortfarande hög när motorn blivit varm. Igår ville den inte ens starta trots bensin fram och snista på stiften...kan dett också ha med luftventilen att göra?
av Danne77
Kan man testa om dt är ventilen innan man tar bort den...alltså är det ok att plugga igen slangen från luftintaget och se om detta påverkar tomgången om det inte händer något..kan det vara fel på ventilen ändå?
av turtleb230et
Hej..
jag har samma prolem... fattar inget med min bil--
jag har en volvo 740 turbo med en b230ET motor (88a)
fast min bil går även som skit till man dragit ur den 3 poliga kontakten.. men sen kan man sätta tillbaka den å den spinner som en katt.. ,men när du har stängt av kärran av startar igen så går den som den gick innan SKIT
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]