Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cryqer
Hej!

Jag har länge gått och kliat mig i huvudet på hur f*an den förra ägaren på min bil fick ner den 60mm runt om. Jag har googlat som en tok men hittar ingen sänkningssats med 60mm runt om. Han kan ha kapat dom, men jag tvivlar starkt på det, då han var väldigt mån om sina bilar, samt att han själv jobbade på Volvo.

Jag frågade aldrig hur han fått ner den 60mm då jag i ''dåläget'' trodde att det fanns en sådan sänkningssats.

Coilovers kan det inte heller vara då han nämnde att det är originaldämpare på. Det är endast bytta fjädrar.

Någon som har en idé?
liten2.jpg
Såhär sänkt är den
liten2.jpg (1.56 MiB) Visad 1730 gånger
av Cryqer
StefanN skrev:Vet du att den är sänkt 60mm då? Har du mätt, eller enbart gått på säljaren snack?
Jag gick på säljarens snack. Jag tror knappast att den är sänkt under 40mm då den skrapar i på vissa ställen..

För övrigt så körde denna säljaren rally, och hade gjort i ett xx antal år vad jag förstod. och han var väldigt bilkunnig och som sagt väldigt mån om sina bilar. Och jag har vääldigt svårt att tro att han ljög. Han var väldigt trevlig.
av Siqqe
Nej, 60mm har inte funnits vad jag vet. Jag har själv letat som en tok då jag läste att någon hade det.

Som jag ser det finns det 6 alternativ i framvagnen:
1) Den är inte sänkt 60 mm.
2) Kapade fjädrar (dock är dom koniska i båda ändarna fram så passformen borde vara kass)
3) Värmda och komprimerade (fjädern förlorar många av sina egenskaper)
4) Nerflyttade fjäderskålar
5) Mekaniskt komprimerade
6) Fjädrar till en annan bilmodell

Bakvagn
1) Den är inte sänkt 60mm
2) Kapade fjädrar
3) Värma och komprimerade
4) Mekaniskt komprimerade
5) Fjädrar till en annan bilmodell

Sen så tycker jag inte den ser så låg ut egentligen...
av Cryqer
Siqqe skrev:Nej, 60mm har inte funnits vad jag vet. Jag har själv letat som en tok då jag läste att någon hade det.

Som jag ser det finns det 6 alternativ i framvagnen:
1) Den är inte sänkt 60 mm.
2) Kapade fjädrar (dock är dom koniska i båda ändarna fram så passformen borde vara kass)
3) Värmda och komprimerade (fjädern förlorar många av sina egenskaper)
4) Nerflyttade fjäderskålar
5) Mekaniskt komprimerade
6) Fjädrar till en annan bilmodell

Bakvagn
1) Den är inte sänkt 60mm
2) Kapade fjädrar
3) Värma och komprimerade
4) Mekaniskt komprimerade
5) Fjädrar till en annan bilmodell

Sen så tycker jag inte den ser så låg ut egentligen...

Okej, problemet löst! Jag hittade säljarens nummer och frågade. Han hade köpt dom av en som sa att det var 60mm. När han öppnade kartongen så visade det sig att dom är kapade. Men jag har inte haft något problem med det, så det funkar ju!
Användarvisningsbild
av grillchips
Då är jag lite nyfiken på om det enbart är fjädrar bytta. Sänkfjädrar som i sin tur är kapade torde väl innebära att trasiga dämpare kommer som ett brev på posten? Eller var det en coilsats som i sin tur har kapade fjädrar?
av Cryqer
grillchips skrev:Då är jag lite nyfiken på om det enbart är fjädrar bytta. Sänkfjädrar som i sin tur är kapade torde väl innebära att trasiga dämpare kommer som ett brev på posten? Eller var det en coilsats som i sin tur har kapade fjädrar?
nej, det är bara kapade sänkningsfjädrar tyvärr...men jag ska köpa coils när jag har pengar hursomhelst :-)
Användarvisningsbild
av grillchips
Bra. ;) Tycker det låter lite lustigt ändå att killen uppenbarligen vetat vad han pysslat med i bilväg men ändå gör en sådan "snålgrej". Jag menar dock inte att du gjort ett dåligt köp men jag tycker det är märkligt.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]