...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
joel80 skrev:Jag menar självklart inte att kåren är helt ren. Och det är skitjobbigt att råka ut för just dem, jag reagerade mest mot gubbstrutts genarelisering. Tycker man ska bedöma varje polis/händelse separat (och människor) istället för att förutsätta att en viss grupp skulle vara på något visst sätt.
Bra poäng. Fast vissa grupper kan man dra över en kam, audiförare inte minst :mrgreen:
av *pettson*
Krävs inte särskilt mycket utbildning för att förstå att man brutit helbilsgodkännandet när man ändrat något.
Eftersom polisen INTE kan säga hur allvarligt något är så har man därmed krävt REGISTRERINGSBESIKTNING. Polisen ska inte klassa och certifiera. Det är provningens jobb.
För vid KONTROLLBESIKTNING kollar man bara att vissa bestämda punkter och värden är okej. Vid registreringsbesiktning är det en annan femma. Då ska bilen följa reglementet. Att byta dumpventil påverkar både avgascertifieringen, certifieringen om olika utsläpp såsom bränsleångor och krockskydd samt andra certifieringar. Nonsens kan tyckas, men eftersom bilen inte provats i det utförande den gjorts till så är den olaglig. Krockskydd låter långsökt, men påverkar hur något knycklar ihop sej vid en krock, men notera att t.ex byte av ett grenrör på bilen påverkar krockskyddet också. Byte bromsar, självklart påverkas fordonet och därmed certifieringen.

Exempel på provningens olika regler: Jag hade USA blinkers på min bil. Helt okej i SBPs kontrollbesiktning. Dom lyser vitt och blinkar orange. Rent papper. Dom uppfyller svenska lagkrav.
OM jag REGISTRERINGSBESIKTIGAR med dom så spelar det ingen roll om dom så lös grönt.
Dom är inte E märkta eller motsvarande och får inte sitta där, alltså anmärkning. Dom uppfyller INTE certifieringskravet som var.

Ser bara en lååång advokaträkning som kommer smaka illa. Reglementet för helfordonsgodkännande är en riktigt tjock bunt. Där finns inga direkta kryphål eftersom det ändrade utförandet bara ska jämföras med det certifierade. Antingen är det exakt samma. Eller så är det olikt och då är certifieringen bruten.
Apropå.. Polestar MÅSTE ha en bil som går att avgastesta i övrigt orginalutförande max 1500 mil gammal för att få igenom AVGASCERTIFIERINGEN. Det ska vara rätt bil, i rätt utförande som inte hunnit bli minsta sliten alltså.

Sen börjar jag bli lite sådär.. hmm fundersam över mytomanvarning.
Polisen ger böter.. *check. inte ovanligt.. Bitter ungdom.. jepp inte ovanligt..

Polisen släpar dit en rullande landsväg för ett sportavgas.. * aldrig någonsin
Det är inte ens polisens jobb att se hur många HK det finns. Det är upp till bilägaren att ta med ett INTYG från en motorbyggare som intygar om hur många Hk som finns, inget annat, provningen mäter inte heller dom upp effekt osv. Det ska du ha färdiga intyg till. I Intyget finns både mätningen och kalibreringen. Betalning? Bilägaren betalar. Polisen betalar absolut INTE.

Men eftersom det är ett polisärende så finns det ett befäl som hyrt in denna mätenhet. Är nyfiken på VEMS mätenhet är detta? Vilket företag har den? För polisen har noll sådana. Som sagt.. det är inte ens deras jobb.

Sen är jag lika nyfiken på vem som godkände körningen? Menar.. bilen är inte beslagtagen för utredning (spanska flaggan på bilprovningens parkering och inget annat) och därmed gäller bilägarens tillåtelse eller inget alls. Så? Vem godkände detta?
Ingen stjäl ägarens nycklar och kör bilen med full pull. Vilket inte ens är tillåtet att göra utan vissa säkerhetskrav för både bil, folk och omgivning. Det gör att det bör ha varit en stooor cirkus eller hur?
Det befälets namn och nummer på brickan skulle jag gärna vilja ha. Det eftersom jag är mycket intresserad av att ringa honom helt enkelt. Eftersom det är polisiärt med advokater och sånt kan jag säkert få dom uppgifterna mycket snart. Eller hur?
Ser fram mot dom uppgifterna snarast.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
joel80 skrev:Jag menar självklart inte att kåren är helt ren. Och det är skitjobbigt att råka ut för just dem, jag reagerade mest mot gubbstrutts genarelisering. Tycker man ska bedöma varje polis/händelse separat (och människor) istället för att förutsätta att en viss grupp skulle vara på något visst sätt.
jag har exakt som du säger bedömt varje polis och händelse separat (och mäniskor) i snart 30 år.
är de shysst så är jag det samma men det har ännu inte hänt.
måste även hålla med PTV lite nånstans måste det ju finnas bra polis i detta land men jag har inte träffat några än men det är ju möjligt att vinna på lotto så det kan ju hända jag hoppas alltid på bra polis men hittills är det besvikelse att jag är misstänksam mot polis det har de själva sett till.
hoppas pettson får uppgifterna det skulle vara väldigt intressant att eventuellt få höra om befälets förklaring
om pettson vill berätta men det avgör ju han.

Med vänlig hälsning hasse.
av hamre
gubbstrutt skrev:
jag har exakt som du säger bedömt varje polis och händelse separat (och mäniskor) i snart 30 år.
måste även hålla med PTV lite nånstans måste det ju finnas bra polis i detta land men jag har inte träffat några än men det är ju möjligt att vinna på lotto så det kan ju hända jag hoppas alltid på bra polis men hittills är det besvikelse att jag är misstänksam mot polis det har de själva sett till.
hoppas pettson får uppgifterna det skulle vara väldigt intressant att eventuellt få höra om befälets förklaring
om pettson vill berätta men det avgör ju han.

Verkar lite underligt. Jag har bara träffat på trevliga poliser. Eller nej det är inte sant. En gång träffade jag på en kvinnlig polis som ville vara lika tuff som sina manliga kollegor och hon var lite burdus men det är bara vara lugn själv och inte brusa upp så brukar det lösa sig.

Resterande poliser jag träffat på har varit väldigt schyssta och lugna. Man har kunnat prata och skoja med dom när allt varit lugnt.

Var till och med en gång när jag var ung och hade väl druckit lite väl mycket så pga att jag lider av klaustrofobi så istället för att slänga in mig i fyllecell så fick jag skjuts hem.

Tycker som andra att polisen får för mycket oförtjänt skit. Jag ville bli polis förut men har nu ändrat mig pga dom dåliga arbetsförhållanden dom har. Snart så vågar dom fan inte göra någonting mot buset längre av rädsla för att bli anmälda och fällda.

Jag säger absolut inte att polisen ska ha rätt att göra vad som helst men dom ska fan ha rätt att använda våld mot sådana som hotar dom med tillhyggen och liknande.
av Lövet
gubbstrutt skrev: hoppas pettson får uppgifterna det skulle vara väldigt intressant att eventuellt få höra om befälets förklaring
Pettson lär inte få några sådana uppgifter av den enkla anledningen att historien har inte gått till på det sätt som TS skriver. Det framgår med all önskvärd tydlighet när man vet vad som egentligen gäller.
av llesrof
gubbstrutt skrev:
Precis så säger nog polisen också... 8)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
llesrof skrev:
gubbstrutt skrev:
Precis så säger nog polisen också... 8)
det gör de troligen men jag har dock aldrig varigt otrevlig först.
är inte brun runt käften heller :lol: .
lurar på om man skulle bo där hamre hör hemma det vekar ju bra rena lotto vinsten inte så långt från mig heller att jag inte hittat det ?:-/ :
sagan du länkade till vet ej om det är mig du syftar på med den men polisens förvirrade förfarande och inledningen på den samma känns igen :mrgreen: .
själv har jag aldrig varigt av med körkortet :D

Användarvisningsbild
av taxi
Jag måste också hoppa in till polisens försvar: under mina 15 år som yrkesförare har jag inte stött på en enda otrevlig polis. Jag innehar också ett rekord i att bli stoppad/kontrollerad: 15 ggr på en och samma kväll :D
Oavsett om det är kontroll med eller utan böter så har alla varit sakliga och professionella.
av Andis
Mabuse skrev:
llesrof skrev: Exakt var står det att de krocktestar bilen?
Det har jag också funderat på sedan jag började läsa/följa tråden.
Hmm ja man kan nog tolka om texten till att den inte ska krockas. (Även om jag helt har för mig att det krävs)
Men man måste fortfarande ändå fram med en bil som rullat under 1500 mil. Som är av samma årsmodell som den man tänkt ändra i registret på.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]