NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JCVolvo
Hej, jag har haft problem vid 3 tillfällen under kort tid där motorn sporadiskt dör under körning på min Volvo V50 D2.
Bilen är uttagen i dec-10 och är årsmodell 11. Den har rullat ca 9800 mil. Den minsta gemensamma nämnaren jag kan se för dessa problem är att
- det har skett ganska snart efter start dvs motorn har ej uppnått arbetstemperatur
- det har varit varmt ute och inne i bilen och det har skett kort efter jag justerat börvärdet på AC:n. Uppåt för att få fläkten att gå lite lugnare. Typ från 18 till 19 grader (låter långsökt att det skulle ha något med detta att göra, men jag nämner det ändå)
- det har skett i låg hastighet och jag tror alltid när jag frikopplar för att gå in och stanna vid ex.vis en korsning.

Jag uppfattar det som att den tappar varvtalet förbi tomgång och så dör den. Inga problem att starta om igen.

Min fru upplevde liknande problem nyligen men då ryckte det och skakade bara i bilen utan att motorn dog. Lät som om den kom under normalt tomgångsvarvtal. Också vid låg hastighet och liknande förutsättningar som ovan.

Köra landsväg och motorväg inga problem (ännu..?).

Bilia har kollat på bilen utan att hitta några felkoder eller något annat. Ingen lampa som lyser (mer än påminnelse om service, 10000 mil). Vad skulle det kunna vara? Någon annan med liknande problem? Tips mottages tacksamt.

mvh Jonas.
av Emmo
Hej!
Köpte en likadan V50 med samma årsmodell för snart en månad sedan och har nu upplevt samma problem som dig vid en handfull tillfället, vilket resulterat i att jag nu är nervös i varje korsning/rondell att motorn ska stanna! :cry: Trodde det var handhavande fel från min sida med ny bil, men börjar inse att det inte är så. Upplever att detta uppstår då klimatanläggningen går för högtryck. Det är ju så jäkla pinsamt när man åker i nedförsbacke och måste bromsa bilen för att få igång den igen, suck... :oops:
Har du fått någon lösning på problemet Jonas? Läste nånstans när jag googlade att det kunde vara relät till klimatanläggningen som är sönder eller något med tomgångsventilen...
Med vänlig hälsning Emmo
Användarvisningsbild
av rylle
Har de kollat EGR-ventilen? tydligen massor av problem med dessa... :(
av GE1957
Hej ! Har samma problem med v-50 d2 11.
Volvo kan inte hitta problemet. Inga felkoder inget fel på spridare och Egr ventilen.
Händer med jämna mellanrum. Bytt bränslefilter och gjort flera uppdateringar av mjukvaran. Men nej felet består Han tappar tomgången och dör i korsningar var 4 gång ca.
😢 Inte kul..
Användarvisningsbild
av MechaniX
Även min D2 gör samma sak emellanåt.. spelar ingen roll om det är varmt eller kallt ute, inte heller om motorn är varm eller kall. Bränslefilter bytt och då verkar det minska en stund. Har frågat på lokala Volvoverkstaden vid service och ingen verkar ha hört nåt om det. Nu står bilen på verkstad för havererad koppling, även det verkar vara en vanlig åkomma

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag hade en V50 D2 MY11 som beställdes ny 2010, bytte in den i februari -17 med 20.000 mil på mätaren.
Det som beskrivs om motorstopp känner jag inte alls igen, däremot havererade kopplingen runt 6000 mil, vilken byttes på nybilsgarantin.
Det är inte kopplingen som spökar, som orsakar motorstoppen?
Användarvisningsbild
av MechaniX
Tror inte att det är kopplingen som gör det, köpte min med strax över 6000 mil på mätaren och kopplingen rasade nu vid 14000 mil. Den har dött vid frikoppling ända sen jag köpte den, men jag har inte sett något mönster i det. Ibland kan det hända flera gånger per dag och sen kan det gå veckor innan det händer..

Det är aldrig försent att ge upp..

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]