NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange39
hej har några frågor angånde 2.0d 06 har c-max hoppas det är ok då det är samma motor bottenplatta ,mm å det här forumet är mkt bättre än stendöda ford forumet

kollade runt i motor rummet igår lyfter på motor kåpa då får jag se att där det för modligen ska sitta bränsle filter. urtag för en behållare så har dom skarvat i ett litet filter ????

nån som har en spränskiss på hur det ska se ut där ?

sen upptäkte jag lite klägg vid slangara ungefär vid inlopp till insug o därom kring antar det är nån läcka men vad ska man börja kika på vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kika här: http://www.volvopartswebstore.com/showA ... evel=11138

Där har du sprängskiss på filterenheten.

Angående oljan vid insuget så brukar det läcka ut lite oljedimma vid ena spjällets axel. Detta spjäll öppnas när bilen regenererar partikelfiltret. För att uppnå högre temp leds luften in i insuget innan intercoolern genom att det högra spjället (sett framifrån) öppnas via en vacuumventil. Och vevhusgaserna som leds in i turbons insugsrör passerar vidare och kan alltså läcka ut i detta spjälls axel. Min lösning på problemet vara att sätta på en slangstump med en plugg i. Då slipper man få ett nersölat motorutrymme.
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
av mange39
tackar oerhört för länk och info ska börja lokalisera läckan om det från där du säger

har även lite små ryck i runt 2000 rpm på låga hastigheter
av mange39
försökte kika i dag vart jag skulle kunna sätta på en slang men gick bet tyckte det var ganska kletigt runt hela högra ventilen ungefär som hela den läcker
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ta loss den grova gummislangen som går ner mot botten på kylaren (iaf på volvo) och känn med fingret in i insugsröret om flappen därinne är öppen eller stängd när bilen är av. Den ska alltid vara stängd förutom när bilen regenererar filtret. Det är inte helt ovanligt att det kärvar fast.

Är den öppen och sitter fast går luften den vägen istället för genom intercoolern. Då blir det sämre prestanda.
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Sierra94 skrev:Angående oljan vid insuget så brukar det läcka ut lite oljedimma vid ena spjällets axel. Detta spjäll stängs när bilen regenererar partikelfiltret. För att uppnå högre temp leds luften in i insuget innan intercoolern genom att det högra spjället (sett framifrån) stängs via en vacuumventil. Och vevhusgaserna som leds in i turbons insugsrör passerar vidare och kan alltså läcka ut i detta spjälls axel. Min lösning på problemet vara att sätta på en slangstump med en plugg i. Då slipper man få ett nersölat motorutrymme.
Det här var oerhört intressant. Verkar vara problemet alla med en 2.0D har, och du har löst det!? Skulle du vilja lägga upp en bild på slanglösningen?

Jag städade rent kring insuget för några veckor sedan och nu ser det skit ut igen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Så här ser det ut. En slang på spjällaxelns ena sida som förhindrar laddtrycket från att spruta ut oljan så det blir skitigt överallt. Nu fuktar det bara lite på själva spjället.

Bild
av mange39
tackar ska det va slang stump på båda ventilerna?
rev i sär slangen nu idag och när bilen stog stilla avstängd så upptäckte jag högra ventilen stog öpen kanske blir så när vacum försvinner?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Nää. Det räcker på den högra. Ventilen ska vara stängd i normalläge. Vaacumet öppnar den. Sätt dit en slang på spjällets nippel och testa att suga lite så ska den stänga. Annars får du ta loss hela spjällhuset och kolla om det har deformerats (blivit ovalt). Kan bli om slangklämman varit dragen hårt. Man kan lossa spjällvippan och fila av vassa grader på den om den fastnar.

Jag editerade mitt första inlägg om att ventilen ska vara stängd vid reggenerering. Den ska såklart vara öppen så laddluften tar enklast vägen in i motorn.
av mange39
tack har satt på en bit slang nu och verkar bli mindre klägg samt så känns inte oljedoften lika starkt dock tycker jag mig känna mer ryckningar nu framför alt lägre hastigheter kan ju va så den regenererar fast ibland tycker jag det är länge den rycker... åker ca 8 mil om dagen
Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]