...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Hm... gör lagen skillnad på filmning och fotografering när det gäller icke fast monterad utrustning? När det gäller fotografering är det ju i princip fritt fram att fota vem man vill och dessutom publicera bilderna på nätet.
vet ej vad lagen säger om det var mig du fråga.
tänkte bara på hur ont man skulle kunna få om nån skulle blir sur.
jag skulle för att undvika eventuella bekymmer inte filma ngt dyligt alls enbart för nöjes skull.
men det är ju jag.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej lagen gör ingen skillnad på foto och filmning på allmän plats. Det är yttrandefrihetslagen som gäller då så länge det inte handlar om övervakningskamera som är fast uppsatt.
Jag skulle som sagt möta krav på att ta bort regnr om någon bad mig också.
Användarvisningsbild
av joel80
Sånt här blir jag sjukt irriterad på. Skulle jag inte haft 3-åringen med mig skulle jag gått fram och förklarade att även om hon var mentalt handikappad så fick hon inte stå på två rutor, och utan tillstånd (vilket jag inte såg) kunde hon ställt sig på de 40 lediga platserna 10 meter bort.
idiotparkering.jpg
idiotparkering.jpg (224.71 KiB) Visad 704 gånger
det där mina damer och herrar är rent för jävligt dålig stil och väldigt taskigt mot de som behöver dessa p rutor.
om det var jag skulle jag varigt väldigt frestad av att låta hela skylten synas trots risken för ev represalier.
men jag tycker nog att du gjorde rätt iaf Joel onödigt att skaffa ev bekymmer.

Med vänlig hälsning hasse.
joel80 skrev:Nej lagen gör ingen skillnad på foto och filmning på allmän plats. Det är yttrandefrihetslagen som gäller då så länge det inte handlar om övervakningskamera som är fast uppsatt.
Jag skulle som sagt möta krav på att ta bort regnr om någon bad mig också.
Så... i princip... filma vad du vill och vem du vill och gör vad du vill med resultatet. Så länge det inte råder fotoförbud, handlar om kränkande fotografering eller du använder bilderna kommersiellt så är det fritt fram. Sedan behöver det inte alltid vara lämpligt, men olagligt är det inte. Under 1:maj skickade jag upp kameran rakt framför en maskerad demonstrant och han började genast jiddra och ifrågasätta varför jag fotade honom och vad jag hade för syfte med det. Han demonstrerade mot nazism och odemokratiska krafter men greppade inte att jag utnyttjade min rätt att fota vad och vem jag vill på offentlig plats. Hans maskerade anlete är nu ute på både Facebook och webben :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle nog aldrig göra så, i alla fall inte som privatperson, (Jobbar ju med video och foto, så skulle det nyhetsmässigt krävas så är det annorlunda.) alltså att fota någons ansikte och lägga ut trots att personen i fråga inte ville det.
Fanns det någon annan anledning till att du la ut personen? Gjorde den något dumt? Att demonstrera mot nazism och odemokratiska krafter låter inte så upprörande. Att vara maskerad är kanske lite provocerande för vissa... jag gillar det inte, men kan förstå vissa som gör det där det står högerextremister och fotar alla som demonstrerar för att kunna "registrera". Att idioter som försöker framföra politiska budskap med våld (oavsett om det är röda eller bruna) maskerar sig har jag ingen förståelse alls för. Skitsvår bedömning där på vem som är vad... glad att jag slipper vara polis i sånna lägen. :)
Jag tycker med det är lite surt att någon gör så men bryr mig knappt då det oftast finns för många handikapprutor i relation till hur många som används. Detta gäller i första hand utanför köpcentrum och liknande så vitt jag observerat i alla fall. Det är bra att de finns och jag går gärna några extra meter men det känns inte realistiskt.
Varför är "samtliga" malmöbor så slöa på att köra när det blir grönt ljus i korsningar? Det är för mig en uppenbar skillnad mot andra städer i södra Sverige. Fick höra att det är ett hårt trakikklimat för ett tag sedan av en del som bor där men jag har aldrig behövt dutta till på tutan så ofta som i Malmö. :wink:
joel80 skrev:Jag skulle nog aldrig göra så, i alla fall inte som privatperson, (Jobbar ju med video och foto, så skulle det nyhetsmässigt krävas så är det annorlunda.) alltså att fota någons ansikte och lägga ut trots att personen i fråga inte ville det.
Fanns det någon annan anledning till att du la ut personen? Gjorde den något dumt? Att demonstrera mot nazism och odemokratiska krafter låter inte så upprörande. Att vara maskerad är kanske lite provocerande för vissa... jag gillar det inte, men kan förstå vissa som gör det där det står högerextremister och fotar alla som demonstrerar för att kunna "registrera". Att idioter som försöker framföra politiska budskap med våld (oavsett om det är röda eller bruna) maskerar sig har jag ingen förståelse alls för. Skitsvår bedömning där på vem som är vad... glad att jag slipper vara polis i sånna lägen. :)
Jag lade ut bilden ihop med andra bilder från demonstrationen. Jag gillar att fotografera men har tröttnat på "ointressanta" motiv som blommor och solnedgångar. Att fotografera människor i olika situationer brukar bli rätt bra, i alla fall så länge de inte är beredda. Dessvärre drar jag mig för att fotografer människor. Det är mig främmande att slänga upp kameran i ansiktet på vem som helt ute på stan, även om det är min fulla rätt att göra det och att använda och publicera bilden. Nu var det under lite speciella omständigheter. Det var fullt med folk och många som fotograferade och det kändes helt naturligt att fota lite allt möjligt. Jag fotade många demonstranter, både maskerade och omaskerade. Det som fick mig att surna till var denna "demokrats" försök att inskränka mina rättigheter inom ramen för vår yttrandefrihet. Det blev liksom en paradox. Hela spektaklet var egentligen en enda paradox där en stor grupp så kallade antifascister gjorde allt de kunde för att förhindra en annan grupp med en annan åsikt från att framföra sin åsikt. Jag var ärligt talat nyfiken på vad SvP hade att säga men det fick jag inte höra eftersom antifascisterna stod i vägen och överröstade dem. Om man hindrar en grupp från att uttrycka sina åsikter, må bara antidemokratiska sådana, i en demokrati så är man inte bättre än fascisterna. Demokrati är för alla, även de som är emot den. Nog om det.

Bilderna finns här: http://www.llesrof.se/?page_id=1194
  • 1
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 553

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel