Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dkps
Nu har jag redan haft bilen hos en sk actekniker som jobbat med ac i 22 år enligt han själv.
Som med alla hantverkare finns det väl bra och dåliga. Så om möjligt gör jag en egen felsökning så gott det går för det blir garanterat billigare och inte alltid sämre.
av kawak
Det fanns damm i gallret, blåste ut lite men tror inte det gjorde någon större skillnad.
Får prova med tryckluft försiktigt idag, eller dammsugaren.
Kände inte av att det sögs ifrån den..
Men jag tyckte nog att det kändes kallare i bilen!
av Halvarsson
Jag hade liknande problem med min men efter jag bytte cupefiltret blev ac'n som ny:-)
Testa byt det går snabbt 6 skruvar och det är bytt.
Användarvisningsbild
av johnnype
Vojje skrev:nu är det så här, att arbeta med kylsystem är några snäpp mer avancerat än att byta luftfilter, om man säger.
Vissa saker ska vissa personer låta bli. För sin egen skull.
Jag vidhåller mitt tidigare förslag. Kul, eller inte. Lämna in bilen, sätt dig i skuggan med en glass och längta efter kyligare tider.
Visst stämmer det du skriver i sak, man ska inte försöka sig på något man inte behärskar. Bättre att lämna det åt proffsen.

Men beakta den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51#p570151 om du då hade fått rådet att sluta pilla med sånt du inte förstår och lämna in, istället för (som du fick) tips på PCC felkodsläsare till att börja med.. hur glad hade du blivit?
Användarvisningsbild
av Vojje
om du menar att TS bör låta göra en felkodsutläsning, har du förmodligen helt rätt.
Noterade att jag stavade fel till emissioner i den tråden :oops: . Var är Moderatorn när han behövs?
Användarvisningsbild
av johnnype
Vojje skrev:om du menar att TS bör låta göra en felkodsutläsning, har du förmodligen helt rätt.
Noterade att jag stavade fel till emissioner i den tråden :oops: . Var är Moderatorn när han behövs?
Menade att det är onödigt att svara på det sättet när folk ber om hjälp. Tipsa eller låt bli, sedan kan ju ens tips bli ignorerade ändå men det är något helt annat.

Felkodsutläsning är aldrig fel att börja med och där ska vi som vanligt avfärda vanliga OBD-verktyg. PPC, ViDA/DiCE förslagsvis då dessa fungerar bra.
av dkps
Har nyligen bytt mitt kupefilter, blåser gör det iaf i min bil men inte så kallt. Verkar konstigt om ett kupefilter kan få all kyla att fastna där? :)
Användarvisningsbild
av Vojje
DKPs, kolla detta ;

Fungerar kondensorfläktarna
Är luftflödet fritt kring evaporatorn,
annars kan felet vara expansionsventilen

Detta förutsatt att kompressorn slår till som den ska ca 1 ggr/minut
av dkps
Tittade på kondensorfläkten igår och den snurrade men vet inte med vilken hastighet den gick.
Kylan tilltar inte om jag åker fort, tänkte att fartvinden borde göra merparten av jobbet. Rätt tänkt?
Luftflöde runt evaporatorn? Hur kollas det - är det plastburken som givaren jag bytte igår satt i?
Märkte idag att det var ingen kyla alls ur passagerarsidans luftuttag. :???:
Användarvisningsbild
av Vojje
dkps skrev: Märkte idag att det var ingen kyla alls ur passagerarsidans luftuttag. :???:
det är ju klassiskt om man har dåligt med köldmedel i systemet. Hoppade över den punkten då du nyss fått påfyllning.

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Strålkastarspolare och polvändning

Bifogar ett schema för högtrycksspolning[…]

Volvo xc70 2011

Dock är batteriet nytt sen 4 veckor tillbaka […]

Carplay Trådlös adapter

Har precis själv beställt en Carlinkit m[…]