Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

0.91 liter bensin / mil enligt färddator. Gas ca 0.58 kg / mil. Bor i en 20000 invånare-stad så det blir en del stadskörning även om det blir landsvägskörning också så klart...

I övrigt mkt nöjd än så länge under våra 2 månader med bilen. Hoppas inget händer nu bara för man skriver det (ta i trä). Där finns kraft i den och går relativt snålt trots stor bil. Rikligt med utrustning också (Premium Sound är underbart) men det är en annan femma!
Senast redigerad av 4 jurabergen, redigerad totalt 0 gång.
Jag tycker det är skit skönt att göra om körningar med våran XC70 D5a polestar:)

Jag har också haft en 2.5FT och det finns inget negativt att säga, klart att drar man mycket släp så är nog en D5a bättre men gör man inte det så hade jag tagit 2.5FT alla dagar i veckan....den enda motorn som är skönare att köra är nog i sådana fall en T6a men litet annat pris:)
Användarvisningsbild
av Jahaja
Har haft min 2.5FT Aut i knappt en månad och är toknöjd, rolig motor med bra ljud och 2.5FT verkar generellt ha bra utrustning om man kollar blocket/kvd.

Dock, som sagt tidigare, så måste man tanka hyfast ofta. Jag kör ganska hårt på motorväg, och till jobbet varje dag i stadsmiljö, och ligger då på ca 1,4-1,5 i förbrukning (E85). Det innebär ca 50 mil på en tank (70 liter). Men om man är beredd på det så tycker jag att det är ett bra köp :D

En parentes angående bränsletanken är att lampan tänds ganska tidigt, och när det bara är en millimeter/pixelbredd kvar på mätaren så går det ändå bara i ca 60 liter. Vet inte riktigt hur det är tänkt, 10 liters "nödtank"? Nåja :)
Användarvisningsbild
av Sceptic
Muppen87 skrev:Eller anser ni att det är smartare att gå upp någon prisklass och köpa en T4/T4F eller kanske rentav en diesel?
Jag skulle nog säga att skillnaden mellan T4/F och 2.5FT är rätt stor till den senares fördel. Jag är i alla fall väldigt nöjd med vår som har bra drag, och som sagts tidigare, mycket trevligt ljud i motorn :-)-)
Jag kan flika in att även jag åker 2.5FT och köpte bilen dels för den låga skatten dels för utrymmena,
Men, den är varken rolig eller pigg, det saknas 70 Hk innan ordet pigg infinner sig i beskrivningen,
ska du ha automatlåda så provkör den innan, det skrivs en del om segheten i lådan och den är påtaglig,
fan vet varför Volvo köpte in den för den är allt annat än bra.
Bränslemässigt ligger den runt 1/ mil blandad körning blyfri 98.
I övrigt så är det en trygg och solid bil, R chassit gör sitt till för att få 2 ton familjekombi att följa kurvorna någorlunda.
Nu kan man tro att jag inte gillar bilen över huvud taget, men det gör jag, får jag bara tummen ur så ska jag kontakta Autotech
för att återfå dom döda hästarna under huven och då blir det nog ännu bättre.

Mvh
av perhall
Bra tryck i motorn - .... ja, ok.
Rolig att köra? Nja... ingen V70 är ju det. Stor, tung, seg gasrespons, inte så kommunicerande styrning... men jag antar att TS inte är ute efter körglädje för då är V70 helt fel. För hög åkkomfort helt rätt.
Användarvisningsbild
av Sceptic
perhall skrev:Bra tryck i motorn - .... ja, ok.
Rolig att köra? Nja... ingen V70 är ju det. Stor, tung, seg gasrespons, inte så kommunicerande styrning... men jag antar att TS inte är ute efter körglädje för då är V70 helt fel. För hög åkkomfort helt rätt.
Provkörde en kompis Audi S-Line med lite större dieselmotor i helgen men tyckte min V70 R-Design var roligare på de flesta parametrar. Som sagt, är man ute efter riktig körglädje tittar man nog på helt andra bilar :wink:
av perhall
Audi S-Line kan ju vara nästan vilken modell som helst och jag håller nog många Audi för att vara roligare än V70... har tidigare haft en R-Design V70II och tyckte inte att det gjorde någon större skillnad för körglädjen (men bilen blev snyggare och komforten sämre), annars kan jag hålla med om att Audi inte är så roliga att köra som det ofta sägs heller... 3-seriebilar med sexcylindrig bensinmotor är kul, elle Golf GTI i rätt generation..
PH

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]