Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Muppen87
Hej alla glada!
Har följt detta forum över 1 år, men först nu som jag reggade mig då jag går i bilbytartankar.
(Finns ju jättemånga sådana här trådar, men ville ha lite personlig feedback som riktar sig till MINA behov :wink: )
Vad för bil ser ni i rubriken, MY10 för att vara precis.
Jag kör ca. 1500mil om året mestadels pendlar jag 2.5mil till och från jobbet där 80% av tiden är 100 väg och resten är 70-50 sträcka.
Som sagt, rätt val? Någon större skilnad på MY10 mot MY11?
Eller anser ni att det är smartare att gå upp någon prisklass och köpa en T4/T4F eller kanske rentav en diesel?

Tack för all hjälp :)
Varje gång som jag räknar på det, så kommer jag till slutsatsen att brutet för att "tjäna"på en dieseldriven Volvo går vid ca 2300 mil/år. Detta pga Volvos relativt höga påslag för sina dieselmotorer. Jag har då räknat med Volvos uppgivna förbrukningssiffror, vilkas felmarginaler enligt alla tester stämmer bättre för bensin är dieselbilarna, så brytpunkten kan nog hamna ännu högre.
Jag har själv en V70 2,5FT MY11 och är oförskämt nöjd med bilen. Den går inte att jämföra med kollegornas D3/4 163 hk, inte enligt kollegorna själva heller (trots att dieselvurmare brukar prata sig varma om sin låga förbrukning och "körbarheten" i dieselmotorns karaktär). Körbarheten Är inte så mycket bättre i stadstrafik, förbrukningen är inte speciellt mycket lägre och kraften saknas när den som mest behövs (tajta omkörningar).
2,5FT går mjukt och utan knatter. Vid gaspådrag morrar den mysigt. Om man jämför med en annan kollegas T5 så är ljudet i en annan klass. Den låter som en gammal Lada.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker du skall provköra ett par olika motoralternativ och köpa den du gillar bäst. Med 1500mil om året spelar förbrukningen ingen jättestor roll på sista raden.

Eller så är inte motorvalet det väsentliga vid begagnatköp?
Min brorsa har precis köpt en S80 D5 MY11, motorn var inte viktig för honom, färg, inredning, skick, historik och utrustning gick först. När han hittade rätt bil hade den en D5 motor så den fick det bli. Det är ju någorlunda lika driftkostnader och skatt på alla motorer, och kör man inte längre än 1500mil bör ju inte förbrukningen vara avgörande.
av Muppen87
Tack för all input hitills.
Som du MartinS berättar om din bror så känner jag lite med den här bilen jag har hittat. Visst vore det trevligt om den drog lite mindre soppa, men som ni skriver, på 1500mil så blir det inte så mycket så att man blir avskrämd.

Jag kommer från Honda Civic 1.4 med 99hk så att kunna ligga runt 2000rpm plus utan att växla ner och till fyran vid varje omkörning vore drömmen :)

Ingen av er som haft/har polestar optimerat? Stämmer det också att ventilusteringen är borttagen från service på MY10/11?

Tack åter igen :)
Var i precis samma tankar som dig, jag hade varit och testat flera dieslar (hade bestämt mig att aldrig mer köpa en bensinare av någon anledning) men ingen passade min körstil, tråkigt smatter och tråkiga omkörningar... Nej, det var inget för mig. Började istället kolla på alternativa motortyper och fastnade efter lite läsande här för 2,5FT och sen dök det upp en med rätt utrustning och automat nära mig :)

Nästa morgon stod jag där vid öppning och testkörde bilen och ja, vad ska man säga?? Jag blev toksåld, 2 dagar senare var den inhandlad och jag ångrar inte en enda sekund av det bilköpet. Det är fröjd varje gång man brummar iväg med den, den är gudomlig på landsväg! Jag valde en MY11 V70 2,5FT R-design, dels för att den ser lite roligare ut (enligt mitt tycke) men även för att den har sportchassi med autonivåregl. som standard :)

Precis som du säger så har ventiljusteringen vid 9000mil tagits bort från serviceprotokollet och det har jag fått bekräftat från min lokala Volvo-verstad! Jag kan inte annat än rekomendera denna motor, lycka till med bilköpandet!
av jite
Beslutet att slopa ventiljusteringen diskuteras väl tätt huruvida det var klokt eller ej som jag förstår det? Som jag förstår det så var det inte majoriteten av bilarna som behövde den, men i de fall det behövs så ja, bad luck antar jag.

Har själv en 2.4D 2010 som med rätt hård körning (mycket hastigheter vid och över 100km/h, och mycket omkörningar på 80-väg) ligger mellan 0.60-0.67. Där ingår en del stadskörning också.

Jag räknade lite snabbt bara, rätta mig om några siffror är sneda: Om jag skulle köra 1500mil om året som du och med en soppakostnad av 14kr/mil så skulle min bil som i snitt drar 0,65l/mil vara mellan 9000-10000kr billigare om året än en 2.5FT som drar 1.1liter/mil (vettig siffra?) i ren soppakostnad enbart.

Skatten på min ligger på 3000kr/år, en 2.5FT lär inte vara mycket billigare. Försäkring lär kvitta. Service, några större skillnader? Värdeminskning relativt lika? Kvar är inköpspris (som du isf betar av på varje år med tanke på drivmedelspriset).

Ni som kommer fram till dessa miltal, ex.vis 2300 i fallet ovan, vill du visa dina beräkningar? Jag antar att du har satt en ägogräns på kanske 3år på bilen i det fallet, dvs för att "tjäna" på diesel under den perioden? Mina beräkningar är bara snabbt ihopkastade, men om man har tänkt behålla bilen en längre tid så tror jag det kan vara värt att gå igenom kalkylerna ordentligt.

Btw, min 2010 2.4d är förvånansvärt lik en bensinare i sitt sätt, tycker jag.
av mattish
jite skrev:Beslutet att slopa ventiljusteringen diskuteras väl tätt huruvida det var klokt eller ej som jag förstår det? Som jag förstår det så var det inte majoriteten av bilarna som behövde den, men i de fall det behövs så ja, bad luck antar jag.

Har själv en 2.4D 2010 som med rätt hård körning (mycket hastigheter vid och över 100km/h, och mycket omkörningar på 80-väg) ligger mellan 0.60-0.67. Där ingår en del stadskörning också.

Jag räknade lite snabbt bara, rätta mig om några siffror är sneda: Om jag skulle köra 1500mil om året som du och med en soppakostnad av 14kr/mil så skulle min bil som i snitt drar 0,65l/mil vara mellan 9000-10000kr billigare om året än en 2.5FT som drar 1.1liter/mil (vettig siffra?) i ren soppakostnad enbart.

Skatten på min ligger på 3000kr/år, en 2.5FT lär inte vara mycket billigare. Försäkring lär kvitta. Service, några större skillnader? Värdeminskning relativt lika? Kvar är inköpspris (som du isf betar av på varje år med tanke på drivmedelspriset).

Ni som kommer fram till dessa miltal, ex.vis 2300 i fallet ovan, vill du visa dina beräkningar? Jag antar att du har satt en ägogräns på kanske 3år på bilen i det fallet, dvs för att "tjäna" på diesel under den perioden? Mina beräkningar är bara snabbt ihopkastade, men om man har tänkt behålla bilen en längre tid så tror jag det kan vara värt att gå igenom kalkylerna ordentligt.

Btw, min 2010 2.4d är förvånansvärt lik en bensinare i sitt sätt, tycker jag.
Skatten är på 1280:- för en FT med manuell växellåda. Misstänker att du räknat på att köra bensin och inte E85?
En 2,5FT har lite roligare ljud och är mindre traktor.
Användarvisningsbild
av MartinS
jite, 1.1L/mil låter rätt högt med det körmönstret, jag skulle nog säga 0,9 för en MY11 2.5FT.

1,1 är ju nästan vad min XC60 T6 AWD skulle dra med den typen av körning.
Jag kan rekomendera autotech, motorn låter goare och den får en betydligt roligare karaktär!
jag ligger nu under 1,1 men då har jag kört endel till jobbet (6mil) det sista så det är majoritet landsväg och jag har bara kört e85 sedan jag köpte bilen.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]