Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare, startade en tråd för några dagar sen om att mina bakljus inte funkade osv. Men det är åtgärdat nu och allt fungerar som det ska. :D

Men när jag bromsar så tänds varningslampan (eller vad man kallar den) för lampfel. Ibland så släcks den efter att man ställer om ljusknappen, men inte alltid. Den lyser alltså även när jag sedan släppt bromsen. :shock:

Jag bytte lyktor, lampor och gjorde nya kopplingar till släpvagnskontakten alldeles nyss och allt det funkar som det ska och detta problemet hade jag även före detta. :(

Alla lampor har rätt styrka och är likadana på båda sidor.

Innan jag börjar gräva i det så undrar jag om någon har haft samma fel och kanske vet vad det kan bero på? ?:-/
sicnarf skrev:Samma här. Jag satte svart tejp över den lampan så jag slipper se den :-)
Haha ja de går ju det med, bara det att jag stör mig nåt så förbannat när varningslampor och mätare inte fungerar som det ska, men om jag inte hittar en lösning så får de väll bli att rycka ur lampan 8)
Är glödtrådsvakten 100% Ok så är det skillnad i strömmen till någon lampa. Även nya lampor av samma typ kan dra olika ström. Vanligast är nog jordfel, dålig kontakt och just släpvagnskontakten. Tänk på att strömmen till bromsljuset i släpvagnskontakten ska ta's från bromsljuskontakten direkt, innan glödtrådsvakten. I konakten finns det 2 stift för bakljuset, anväder du bara det ena lyser ju lampan när du har släp påkopplat, och har du många lampor (sidomarkeringarn nummerskylt) på "samma sida" kan det kanske bli överbelastat.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Är glödtrådsvakten 100% Ok så är det skillnad i strömmen till någon lampa. Även nya lampor av samma typ kan dra olika ström. Vanligast är nog jordfel, dålig kontakt och just släpvagnskontakten. Tänk på att strömmen till bromsljuset i släpvagnskontakten ska ta's från bromsljuskontakten direkt, innan glödtrådsvakten. I konakten finns det 2 stift för bakljuset, anväder du bara det ena lyser ju lampan när du har släp påkopplat, och har du många lampor (sidomarkeringarn nummerskylt) på "samma sida" kan det kanske bli överbelastat.

Mvh
Lennart
Okej, så du tycker att jag ska byta glödtrådsvakten och dra om eller iallafall förfina jordningen så ska de funka? :P
Släpvagnskontakten är inkopplad som den troligtvis alltid varit, har bara förbättrat kopplingarna. Men problemet är det samma även om jag plockar bort själva släpvagnskontakten, eller tar bort alla sladdar till den helt. Har provat båda, så släpvagnskontakten kan inte orsaka några fel :P

EDIT: Jordningen kan det väll inte vara förresten eftersom lysena funkar som dom ska utan glapp?
Börja med det lättaste, byt lampor. Dålig jord behöver inte detyda att det "glappar" i anslutningar, det kan vara spänningsfall över någon kopplingsplit eller jordställe. På min 745-a lyste lampan alltid när släp var kopplat, tills jag bromsade första gången. då slocknade lampan och var släkt resten av färden. det var samma på både min båttrailer och kärra. Kom aldrig underfund med vad det var men det förvann när jag bytte båda lyktorna bak. Den ena var i väldigt dålig kondition (ärgad och blekt glas), men det fungerade utan släp efter. Det är ingen lätt sak det här med spänningsfall och jordfel.

Mvh
Lennart

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]