Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chris00
HejHej!

Äger en s60 "r" awd som är av årmodell 2002.

Nu är det så att AWD är trasig/ur funktion och jag har inte blekaste aning om vad det kan vara.

Har skickat in själva haldex styrboxen till innosund men de hittade inga fel.

Något som har samma problem eller vet lösningen på detta yttersta jobbiga problem?
Användarvisningsbild
av milktrucker
pump, eller möjligen vinkelväxeln?

felkoder?
Användarvisningsbild
av Chris00
milktrucker skrev:pump, eller möjligen vinkelväxeln?

felkoder?
Ja det kan ju vara så.
Den ända felkod jag kan tänka mig det är är

Centralelektronik CEM felkod:1A64 kommunikation med DEM differential electronic module, permanent. fick den när jag skannade efter fel
Användarvisningsbild
av milktrucker
antagligen ett kabelbrott eller oxidation
av beamer13
Har samma felkod på min bil där Volvo har gjort felsökning och kommit fram till att det är styrenheten. Fick tag en ny för 3000kr så jag ska byta den inom kort. Har du inte kabelbrott el oxidering på kontakter så är det styrenheten som felar. Min har fungerat av och till beroende på väder. Var i kontakt med Innosund men de kunde inte repa den här versionen av Haldex.

Utförligare information om: CEM-1A64

Om central elektronikstyrenhet (CEM) registrerar att kommunikationen med styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) inte fungerar sätts felkod.
Felkoden är detekterbar vid tändning på i minst 10 sekunder och batterispänning över 10,5 volt.
Obs! Vid CEM-1A6x felkoder skall inte central elektronikstyrenhet (CEM) bytas, då felkoden pekar på kommunikationsfel i CAN-nätet.

Felorsak
Spänningsmatning styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) saknas.
Avbrott på jordledning till styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).
Kontaktresistans i anslutningar.
Avbrott på ledningar för CAN-höghastighetsnät till styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).
Styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) ej avsedd för denna bil, tex begagnad styrenhet med annan mjukvara/hårdvara.
Tips:
Om flera felkoder är lagrade i central elektronikstyrenhet (CEM) för kommunikationsfel med andra styrenheter i höghastighetsnätet tyder detta på något gemensamt fel i CAN-nätet, se kopplingsschema.

Felsymptom
Fyrhjulsdrift fungerar inte.
Meddelande i textdisplay (ej S60 åm 2002)
Varningslampa antispinn tänd (t.o.m. åm 2002).
Generell gul varningslampa tänd (fr.o.m. åm 2003).
Användarvisningsbild
av Chris00
beamer13 skrev:Har samma felkod på min bil där Volvo har gjort felsökning och kommit fram till att det är styrenheten. Fick tag en ny för 3000kr så jag ska byta den inom kort. Har du inte kabelbrott el oxidering på kontakter så är det styrenheten som felar. Min har fungerat av och till beroende på väder. Var i kontakt med Innosund men de kunde inte repa den här versionen av Haldex.

Utförligare information om: CEM-1A64

Om central elektronikstyrenhet (CEM) registrerar att kommunikationen med styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) inte fungerar sätts felkod.
Felkoden är detekterbar vid tändning på i minst 10 sekunder och batterispänning över 10,5 volt.
Obs! Vid CEM-1A6x felkoder skall inte central elektronikstyrenhet (CEM) bytas, då felkoden pekar på kommunikationsfel i CAN-nätet.

Felorsak
Spänningsmatning styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) saknas.
Avbrott på jordledning till styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).
Kontaktresistans i anslutningar.
Avbrott på ledningar för CAN-höghastighetsnät till styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).
Styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) ej avsedd för denna bil, tex begagnad styrenhet med annan mjukvara/hårdvara.
Tips:
Om flera felkoder är lagrade i central elektronikstyrenhet (CEM) för kommunikationsfel med andra styrenheter i höghastighetsnätet tyder detta på något gemensamt fel i CAN-nätet, se kopplingsschema.

Felsymptom
Fyrhjulsdrift fungerar inte.
Meddelande i textdisplay (ej S60 åm 2002)
Varningslampa antispinn tänd (t.o.m. åm 2002).
Generell gul varningslampa tänd (fr.o.m. åm 2003).

jag har exakt samma felkod och allt har också varit i kontakt med innosund men de hittade inget fel/felet. hittade/såg inga kabelbrott eller liknande när jag hade bort den och skickade den till innosund. kan ju vara värt att ta en extra titt för att va på den säkra sidan.
av Henke3
Chris00 skrev:HejHej!

Nu är det så att AWD är trasig/ur funktion och jag har inte blekaste aning om vad det kan vara.

Något som har samma problem eller vet lösningen på detta yttersta jobbiga problem?
nu fanns ju ingen R AWD årsmodell 02.
S60 AWD ÅM -02 hade Haldex gen 1b och från ÅM 03--> har den Gen2, så vilken e det du har?
Helt olika Haldex kopplingar = olika fel som kan uppträda.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Henke3 skrev:

S60 AWD ÅM -02 hade Haldex gen 1b och från ÅM 03--> har den Gen2, så vilken e det du har?
många blandar ihop S60-modellen med R-modellen. Anledningen är att alla S60-bilar heter Volvo R + S60 i fordonsregistret, därmed även i reg.bevisen.
Användarvisningsbild
av Chris00
milktrucker skrev:
Henke3 skrev:

många blandar ihop S60-modellen med R-modellen. Anledningen är att alla S60-bilar heter Volvo R + S60 i fordonsregistret, därmed även i reg.bevisen.
det är ju 2002. det är ju en 2,4T motor i om jag inte har fel så borde ju vara en gen 1.

Funderade du också på en Subaru Solt[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.