Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av black
Sitter nya ok runt om, Nya rör, Nya slangar ja allt är bytt till och med huvudbroms cylindern. Men får ändå inget tryck till bromsarna. Pedalen går trögt halvvägs sen stickern i botten snabbt. Inga läckage och luftat bromsarna 100 tals gånger men inget hjälper. Någon som vet vad det kan vara ??? Broms servon ? Kan ju medela att bilen stått stilla sen 99,e och stått utan bromsvätska i systemet i ungefär 1 halvår.

Tacksam för svar snabbt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Oken sitter på rätt plats!? luftnipplen ska vara uppåt.
När ni luftat, har ni då "tryckt igenom" huvudbromscylindern? man får aldrig trampa i botten då man luftar, oavsett om det är en ny eller gammal cylinder så kan den ta skada av detta.
av Flimbert
Känner igen detta :( Gjorde samma sak på min 244 GL -86. sluta med att ja fick byta alla bromsrör å slangar. Kolla noga bromsoken, efter att slängt av å på mina å av trötthet (man säger så:P) blanda jag ihop dom där fram så att dom kom på "fel sida", dvs. kolla så att du har en luft nippel högst upp på oket när de e monterat, annars sitter oket på fel sida. Efter nya rör å slangar å skiftade ok, började mitt äntligen "bygga upp " tryck, fan va lycklig ja va efter massa helgers mekande å svärande.

Men de e klart, min va de bromsvätska i ända tills ja börja plocka ner allt.

Finns ju en "klump under fram vagnen där alla bromsrör går "ihopa", inte så illa att de har blitt en rost plupp i någe av hålen!? eller de e bara en klump med öppna kanaler?

Hoppas verkligen du får de å funka för renovering av bromsarna va verkligen lätt det jävligaste jag någonsin gjort i mek väg under hela mitt liv!
Användarvisningsbild
av black
Har kollat lite på det idag och kommit fram till att nipplarna på oken bak är uppåt. Men dock dom där fram har 1 nippel neråt. Kan det vara det som är felet då kanske ??? Ska prova skifta dom oken imorrn och se om det hjälper. Huvudcylindern har vi haft isär idag och kikat på och den är så hel den kan bli och fungerar korrekt så det borde inte vara den iallafall. Broms servon byttes även idag pga luft läckage vid gummi packningen till kolven som trycks ut.
Det är mycket möjligt vi bytt en massa i onödan då grrrrrrrrrrr
Tacksam för all hjälp dock.
Bara till att hålla tummarna inför senare idag då. Återkommer med svar hur det har gått senare.

Förresten bytte ok från ATE till Girling system det kan inte ha någon betydelse eller ??? Tydligen går det inte få tag på ATE längre utan allt är Girling ok numera.
av Fixaren
Är det okej om jag lånar tråden?
Vilken storlek är det på luftningsnipplarna på bromsoken bak på 240? Det ska vara det bromsoket som har en låsfjäder runt varje belägg istället för den där metallplattan som den andra OKtypen har. ATE?

Biltema har nästan 25 olika storlekar på nipplar så om någon har en tillgänglig och kan mäta så vore det uppskattat. :)
av Udenius
Om det är till någon hjälp så är det samma nippel som på oken fram, VO678155 (om det är Girling vi pratar om) Lycka till!
av Fixaren
Udenius skrev:Om det är till någon hjälp så är det samma nippel som på oken fram, VO678155 (om det är Girling vi pratar om) Lycka till!
Helst måtten om inte volvo är snuskigt billiga på nipplar förstås. hehe
av Udenius
Haha, volvohandlarna är inte snuskigt billiga på någonting, de vill ha ~24 kr/st för nipplarna. Jag har för mig att det är M10x1 men är inte säker

// Andreas

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]