zamme skrev:men om man tittar på nya drag så är dom godkända för 2000kg, så frågan e vad karossen får dra inte draget?
Det spelar ingen som helt roll vd som står på draget, det är vad Volvo en gång har bestämt att just denna modell tål som gäller. Sedan kan det finnas "uppdateringar", t.ex förstärkningar att montera dit, som kan höja gränsen. Som ex. har jag monterat en förstärkning från 900 modellen till min 745 så jag får dra 1800 kg. Dett gäller 740 från -89 års modell (-88B) men inte tidigare modeller. Om det finns liknande till 240 vet jag inte, men det går att ringa Teknisk Information på Bilprovningen. Dom kan sådant. Sedan finns det kanske möjligheten att bygga om och förstärka bilen men det blir nog billigare att köpa en annan bil då. Det måste ju i så fall både förstärkas i karossen (brukar vara där bakre rambalkarna går över bakaxeln) och förstärka tröskellådorna (genom att öppna dom och svetsa i en "stående" plåt och svetsa igen det). Krafrigare motor, växellåda, koppling, bromsar. Det tillkommer alla turer med Volvo (om intyg) Bilprovningen vill ha intyg om att bromsar och annat verkligen "håller måttet". Man blir trött bara av att tänka på det...
Mvh
Lennart