Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Max dragvikt är 1500kg på en 240, 81 o nyare kan du regga för 1600kg om draget är typat för det.
Användarvisningsbild
av lennarte
zamme skrev:men om man tittar på nya drag så är dom godkända för 2000kg, så frågan e vad karossen får dra inte draget?
Det spelar ingen som helt roll vd som står på draget, det är vad Volvo en gång har bestämt att just denna modell tål som gäller. Sedan kan det finnas "uppdateringar", t.ex förstärkningar att montera dit, som kan höja gränsen. Som ex. har jag monterat en förstärkning från 900 modellen till min 745 så jag får dra 1800 kg. Dett gäller 740 från -89 års modell (-88B) men inte tidigare modeller. Om det finns liknande till 240 vet jag inte, men det går att ringa Teknisk Information på Bilprovningen. Dom kan sådant. Sedan finns det kanske möjligheten att bygga om och förstärka bilen men det blir nog billigare att köpa en annan bil då. Det måste ju i så fall både förstärkas i karossen (brukar vara där bakre rambalkarna går över bakaxeln) och förstärka tröskellådorna (genom att öppna dom och svetsa i en "stående" plåt och svetsa igen det). Krafrigare motor, växellåda, koppling, bromsar. Det tillkommer alla turer med Volvo (om intyg) Bilprovningen vill ha intyg om att bromsar och annat verkligen "håller måttet". Man blir trött bara av att tänka på det...

Mvh
Lennart
av Amarace
zamme skrev:men om man tittar på nya drag så är dom godkända för 2000kg, så frågan e vad karossen får dra inte draget?

Det var precis det jag skrev, en 240 får ha max 1500kg upp till 80, 81 o nyare 1600kg om draget är typat för det, sen spelar det ingen roll om du skulle få tag på ett drag typat för 3 ton så får du ändå bara den dragvikt jag skrev.
av Petzzon
Finns ingen Volvo som får dra 2500kg tyvärr... I vart fall inte så länge vi pratar personbil...
Användarvisningsbild
av lennarte
nh
Petzzon skrev:Finns ingen Volvo som får dra 2500kg tyvärr... I vart fall inte så länge vi pratar personbil...
Har kollat lite på det för jag behöver en ersättare för 745-an inom något år. Vissa XC modeller får dra 2100 - 2300 kg. Det "hänger" på vilken motor och växellåda man väljer. Vi (det är frugans bil som ska bytas) har kollat "lite extra" på Subaru Forester. Den ligger bra till i storlek och pris. Bensin modellen (som vi kollade på) med manuell växellåda får dra 2000 kg. En del alternativ får inte dra mer än 1600 - 1800 kg.

Mvh
Lennart
av Petzzon
lennarte skrev:nh
Petzzon skrev:Finns ingen Volvo som får dra 2500kg tyvärr... I vart fall inte så länge vi pratar personbil...
Har kollat lite på det för jag behöver en ersättare för 745-an inom något år. Vissa XC modeller får dra 2100 - 2300 kg. Det "hänger" på vilken motor och växellåda man väljer. Vi (det är frugans bil som ska bytas) har kollat "lite extra" på Subaru Forester. Den ligger bra till i storlek och pris. Bensin modellen (som vi kollade på) med manuell växellåda får dra 2000 kg. En del alternativ får inte dra mer än 1600 - 1800 kg.

Mvh
Lennart
XC90 AWD är den som får dra mest med 2250kg, näst bäst är XC70 AWD från 2008 och framåt som får dra 2100kg, Volvo är ju lite fega jämfört med många andra tillverkare.
Användarvisningsbild
av zamme
Amarace skrev:

Det var precis det jag skrev, en 240 får ha max 1500kg upp till 80, 81 o nyare 1600kg om draget är typat för det, sen spelar det ingen roll om du skulle få tag på ett drag typat för 3 ton så får du ändå bara den dragvikt jag skrev.

sorry jag e litta trög ibland :P

man jag tackar för all infon

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.