Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Miew
Bara nya problem, skulle börja meka med min 940 men visar sej att handbromsen troligen rostat fast i skivorna, går att röra ca en cm men tillräckligt för att se det rör sej så inte beläggen från oken.
Provat med gas utan resultat så frågan är om jag ska vålda av skivorna eller spräcka dom, vill inte sabba nåt innanför.

Nån som vart med om detta som har ett tips?

945 -93
av S6024t
har du släppt på justeringen?sen så kan ju "hävarmen" mellan backarna ha rostar ihop,bulta på med en handslägga på skivorna så brukar dett allt släppa..
av Miew
Kollade wiren och den är slak som på en 70åring :lol: så ganska säker på att det rostat bra under vintern :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Miew skrev: går att röra ca en cm men tillräckligt för att se det rör sej så inte beläggen från oken.
Du menar att du kan röra skivan fram och tillbaka c:a en cm så du ser att det inte sitter fast i klossarna, eller? Hur har du då tänkt ta bort skivan? Måste man inte ta bort oken för att få bort skivorna på 940?

Mvh
Lennart
av Miew
Jo oken måste bort, är likadant som på 740.

Har allt nytt liggande som ok skivor backar belägg och monteringssatser.

Oken på bilen är lossade så jag är säker på att det är backarna, man fattar inte att det kan sitta så förbenat.
Användarvisningsbild
av lennarte
Sätt då på muttrarna på hjulbultarna, Sedan tar du en handslägga (c:a 1,5kg) och bankar på ordentlgt. Dels "radiellt" på bromstrumman, dels "axiellt" mellan hjulbultarna (därför ska muttrarna vara på) så släpper det så småningom. När det har lossnat så slår du av skivan genom att banka där oket har suttit. Förmodligen får du släppa justeringen på vajern vid handbromsspaken, du måste ändå göra det när du ska montera ihop det. När du monterar backarna till handbromsen måste du se till att leden/hävarmen där vajern sitter fast är helt lös och ordentligt smord med koppar eller aluminium fett och att backarna ligger emot anslagen i överkanten. Dom är helt lösa i nederkant. I nederdelen sitter ett plåtstag (där satt förr på 140 och 240 en justering) som antingen får förlängas eller ersättas med nämda justering. Gör du inte det, finns risk att justeringen vid spaken inte räcker till eller att hävarmen i ovan nämda led blir för dålig med svag handbroms som följd. Jag brukag svetsa i hacken på stagen för att sedan fila så att trumman precis går att få på. Då blir hävarmen kort och handbromsen "kanon". Sist "fuskade" jag genom att klippa till remsor av bladmässing och vira några varv runt staget. Det rör sig om 1 eller 2 mm. Att man får göra så beror på skiftande kvalitet på backarna och allmänt slitage på leder och stag.

Mvh
Lennart
av Miew
Tackar dej för tipset Lennart :D Hade en solig helg under bilen nu när jag fick snurr på hjulen :lol:

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]