Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kawak
Hallå, på min nya v70 (med nyfylld ac enligt förra ägaren) så blir det ingen direkt kyla!
kupefläkten går på fullt, man har när acn går igång men det blir liksom inte kallt.

Upplever dock att när man kör typ 3e hastigheten bara, så kommer det kyla.

Känns väl som systemen inte skall läcka, då dom även borde ha trycktestat systemet?
Var börjar jag leta?
Nytt cupefilter?
av dkps
Beror kanske på hur noga dom trycktestade om dom nu gjorde det överhuvudtaget. Jag lämnade in min bil för någon vecka sedan för ac-kontroll och har nu ungefär samma problem som du. Firman vacumsög i 20min och såg då inga tecken på läckage och fyllde sedan systemet. Har kyla men inte så som det borde kyla. Kan inte tänka mig att kupefiltret kan göra så stor skillnad, men slit ut det och titta på skicket, tar inte många minuter.
Användarvisningsbild
av wissel
Hur ser det ut bakom Gallret under Radion ?
Fullt av Damm`?
Suger fläkten in luft genom gallret ?
det är "referensluft" som sugs in där för att avgöra tempen i bilen.
Evaporatortempgivaren kan ha fått spelet, ta ur o mät Ohm på den, tar bara några minuter.
Användarvisningsbild
av Vojje
kawak skrev: Var börjar jag leta?
Nytt cupefilter?
Förmodligen effektivare att veva ner sidorutan. Lämna in bilen om du ogillar värme.
En tröst kan vara att sommarsolståndet stundar inom kort och snart väntar kyligare tider.
Köp en glass och håll dig i skuggan :D
av valln
För en tid sedan var det en forumit som menade att det var en dyr sak för 8-10000 kr som inte brukar palla med det ökade trycket av påfyllning när bilarna är något äldre. Kan det ha varit kondensorn?
av svda
Det är inte mängden kylmedia i sig som ger trycket, såvida man inte fyller hela systemet proppfullt, vilket inte är att rekommendera.
Det är på trycksidan av kompressorn som trycket är högst, så rätt mängd kylmedia kan knappast sägas vara orsaken till att systemet knäcks.
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:
kawak skrev: Var börjar jag leta?
Nytt cupefilter?
Förmodligen effektivare att veva ner sidorutan. Lämna in bilen om du ogillar värme.
En tröst kan vara att sommarsolståndet stundar inom kort och snart väntar kyligare tider.
Köp en glass och håll dig i skuggan :D
Värdefulla tips du ger Vojje, inte ens kul.
av dkps
Nu har iaf jag bytt evaporatorgivare och det blev ingen skillnad.

Detta med att TS upplever att det blåser kallare på treans fläkt kan väl bero på att med högre fläkthastighet så blir kylan än mer uppblandad med varm luft. Vilket då känns som det fungerar ännu sämre. På min bil känns det nästan bara kallt på ettans fläkt.
Jag hade inget sug i tempgallret på ackontrollenheten eller vad det kallas för. Vilket iofs inte borde spela så stor roll eftersom det då borde bli varmare runt givaren och då borde ac:n kräma på än mer.
Tacksam för fler ideer...
Användarvisningsbild
av Vojje
nu är det så här, att arbeta med kylsystem är några snäpp mer avancerat än att byta luftfilter, om man säger.
Vissa saker ska vissa personer låta bli. För sin egen skull.
Jag vidhåller mitt tidigare förslag. Kul, eller inte. Lämna in bilen, sätt dig i skuggan med en glass och längta efter kyligare tider.
Användarvisningsbild
av Vojje
dkps skrev:Nu har iaf jag bytt evaporatorgivare och det blev ingen skillnad.
det var inte väntat. Om evapgivaren är trasig brukar det komma snöflingor ur vent.munstyckena.
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]