NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av willewildorf
#870967
Rattar en Volvo V50 2.0D sedan 2010. Har varit supernöjd med den fram till senaste halvåret.

Hittills har den dragit runt 0.5-0.6l/mil och varit riktigt pigg och körglad men nu rycker den och drar över litern.

Det hela sker när bilen rycker till vid motorvägsfart ca 110-120. Känns som om den tänder fel nån sekund eller att turbon laddar av och på snabbt. Då skjuter siffrorna upp från 0,4-0,5 vilket den brukar ligga på upp till 0,9-1,0 utan att jag på nåt sätt kan påverka det.

Kör 12mil fram och tillbaka till jobbet dagligen. Samma förare samma förhållanden men helt annan konsumtion.

Kopplade ur egr kabeln igår och bilen kändes som ny. Mycket piggare, startar lättare utan att skaka hela bilen och drack mindre diesel men ryckningen kvarstår och då skjuter siffrorna upp igen.

Kamrem bytt
Partikelfiltret bytt
Original service gjord
Mjukvara uppdatering
Felkoder avläst inget som varnar för egr men samtidigt har ingen mekaniker vakter på bilia brabil Upplands motor eller på annat hål kunnat konstatera varför den beter sig så.

Tack på för hand för alla svar och tips!
av Tim
#870985
Kolla oljenivån! Nollställt räknaren efter filterbyte? Fyllt på additiv och nollställt räknaren? Om det är gjort så lär du kolla vad du har för tryck och temp i filtret. För din bil lär regenera konstant. Men som sagt starta inte motorn förens du har kollat oljenivån den har med all största säkerhet stigit.
Användarvisningsbild
av SvenB
#871001
Risken finns om den regenererar för mycket, att du får ner bränsle i oljetråget. Om oljenivån stiger för mycket kan du råka ut för att motorn "tokrusar" ohejdat med motorras som följd.
#871013
Okej. Den har tokrusat tidigare flera gånger men nu har den inte gjort det på ett tag. Vad är då lösningen rent konkret för att få ner oljenivån och få den att sluta rycka?

Vad menas med regenera?
av Tim
#871123
Kör inte med bilen förens du har sugit ur en del olja. Ta inte det förgivet utan åk dit och hör, man kan se i vida om det är nollställt eller inte, och det måste göras annars kan man få symptomet med konstant regenerering. Du skriver inget om additiv som är lika viktigt det. Vet du inte om det är gjort så fyll på additiv och nollställt därefter räknaren till den, för att då det inte sitter någon nivå givare i den tanken kan man aldrig veta hur mycket additiv som finns kvar, utan ecm beräknar bara nivån. Om allt det är ok så är körning på väg med vida inkopplat för att hålla koll på parametrarna som berör tryck och temp i filtret nästa steg.
av Tim
#871124
willewildorf skrev:Är det att den rensar filtret för ofta. Borde väl ligga runt 100:e mil? Är det ny programvara som krävs då?
Nej det kommer inte göra någon skillnad med ny programvara.

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?