Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan hejsan.

Jo det är såhär att jag skulle hjälpa brorsan min med hans 940 ltt -95 nu i helgen.

Bilen går oroligt på tomgång (det är en automatväxlad) och i P- och N-läget vill den gärna svaja mellan ~1800-400 varv.
När man lägger in D eller backen så ligger den på runt 1000-1200 varv. Det händer ibland att den dippar ner till ~400 varv när man stannar.
Bilen är också extremt törstig.

Jag började felsöka och märkte rätt fort att insugspackningen var kass och behövde bytas, en slang som jag inte vet vad det är för något och skulle behöva hjälp med att identifiera (http://imgur.com/lMzUHJG) hade både gått sönder och lossnat.

Sen läste jag ut felkoder och fick dessa:
Box A uttag 2: 1-1-3 som tydligen innebär "Fel i styrenhet eller kortsluten lambasond".
Frågan då är om det är lambasonden som är kass eller om det behövs mer felsökning?

Box B uttag 2: 1-2-2 som betyder "Ingen signal (för låg hastighet)"

Det är också olja i kylarvätskan.

Min spontana tanke är att det som behöver göras är att byta insugspackning, den där slangen som jag inte vet vad det är, och lambasond.
Såklart också kylvätska, och kolla upp hur det har lyckats läcka in olja (topplockspackning?)

Har jag missat något viktigt eller tror ni att det är det enda som orsakar den svajiga tomgången och att bilen dricker så mycket?
Svajiga tomgången kan ju vara insugspackningen...

Slangen ska gå till bränsletrycksregulatorn eller vevhusventilationen (nu minns jag inte vilket, om du tar en bild där lite mer syns går det att säga bättre).

Undrar om inte det troligaste är att det är automatlådeolja i kylarvätskan? Det får andra svara på som skruvat mer med automatväxlade än mig.

Felkoden 1–1–3 i uttag A2 betyder inte "fel i styrenhet eller kortsluten lambasond". Kanske har du förväxlat koderna eller läst fel på något vis. Så kolla igen :). (Får man felkoden 1–1–3 betyder det tvärtom att lambdasonden antagligen fungerar som den ska; det finns en annan kod som sätts om sonden gått sönder.)

(Uttag B2 är till farthållaren, så den kan man kanske lämna därhän tills vidare.)
Lyckades lista ut var slangen gick men kan lägga upp en bild till som jag tog, fast man ser kanske inte så noga på den. Här är slangen bortplockad: http://imgur.com/XR1jd9U

Jo efter lite googlande så verkar det ju vara automatolja i kylaren. Någon som har haft samma problem förut? Förmodar att det är kylaren som är paj?

När jag har sökt på felkod 1-1-3 så har jag bara fått svar att det betyder "fel i styrenhet eller kortsluten lambasond", om det är fel vad betyder det då?
Håller på med bilen nu och märkte att det är olja i luftslangarna. Mer eller mindre i alla. Vet någon hur det kan gå till?
Funderar på om det kan ha något med oljefällan eller vad det heter att göra..

Någon som har några tankar?
Lägger upp bilder sen när jag kommer hem.
Laddar upp lite bilder här så kanske någon kan hjälpa mig att avgöra hur oljan har kommit in i luftslangarna osv..

Spjället: http://imgur.com/rkx1kcV
Turbon: http://imgur.com/2KRJcW9

Bilderna är tagna med mobil så det kanske syns lite halvdåligt.
Men det är rätt oljigt, var en oljehinna i alla slangar men värst var det runt vevhusventilationen så jag antar att det är där felet ligger? Fler bilder finns och kan fixas om någon vill se.

Sen skulle jag fortfarande behöva hjälp angående oljan som är i kylvätskan.
Jag har sugit upp kylvätskan ur behållaren 2 gånger nu (totalt 2 liter) och ersatt med ny vätska men det verkar bli oljeblaskigt direkt efter att man får cirkulation på det igen.

Var är det störst sannolikhet att oljan kommer in i kylvattnet?

Väldigt tacksam för hjälp! :)
Spjället eller rättare sagt spjällhuset såg helt vanligt ut, såg ut så på min med på ett ungefär, va ett tag sen jag gjorde rent nu, ska göras rent med "jämna" intervall, lägger sig beläggningar på spjället så spjället står fel vid normal tomgång, gör rent och ny packning......

Är det aut-låde olja i kylarvattnet läcker med största sannolikhet cellhuset i den vanliga kylaren som även kyler kylarvattnet, fungerar som en värmeväxlare, varm växel låds olja kyls av i kylarvattnets kylare.
Går två rör från växellådan in i kylaren, där cirkulerar oljan, i sin egna "behållare" inbyggd i vattenkylet så att säga....
Rätta mig om jag har fel... :oops:

Hur ser växel låds oljan ut på stickan?
Dra upp lådans olje sticka och se hur det ser ut med vätskan där eller tappa av en liter olja från lådan så ser du direkt om det läcker in där, ingen höjdare köra med kylvätska i lådan .. nu vet jag inte om atf olja lägger sig över vattnet men gör den det så kommer det ju ut kylvätska först.

Japp kylaren är ihop byggd med motorns kylare, inte helt ovanligt det läcker mellan dem, byte som gäller.
Tack för svaren.
Ska kolla växellådsoljan nästa gång jag får tillfälle. Hade ändå funderat på att byta ut den så får kika på det då.

Men oljan i kylvattnet är snarare i samma färg som motoroljan. För visst är lådans olja rosa/röd?

Om det nu mot all förmodan är motorolja i kylaren så borde det märkas på oljenivån kan jag tycka men den har tydligen varit stabil.

Blir tokig på det här.. :???:
Det brukar vara lite oljigt i rören efter turbon, jag tror inte man behöver bry sig om det om det inte märks på oljeförbrukningen eller den ryker och har sig. Ser likadant ut på min, t ex.

Ofta läcker det ut olja under oljefällan, det sitter en tätning mellan oljefällan och blocket som brukar gå sönder. (Oljefällan är alltså den svarta burken nere under insuget.) Det är ganska bökigt att ta bort den, och det problemet har inte med dina mer akuta problem att göra.

Vad gäller felkoden hittar du en bra lista över sådana i följande tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]