Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sååå....... Jag frågade ju strax efter jag hade skaffat V70in vad det satt för turbo på B5204T3, fick till svar att det skulle sitta ett 12g agg på dessa motorer... Ok, den info jag hittade överrensstämde, så jag antog att det var sant...

Häromdagen när jag sökte runt på ett symptom jag har upplevt så snubblade jag över lite info som sa något helt annat om turbon... Nämnligen att det skulle sitta ett 16t precis som på 2.3 T5....

Idag grävde jag fram skylten på turbon och kikade så jag skulle veta med bestämdhet vafan jag har för skit......... Happ, jag har tydligen ett 16t agg :roll:
Fashinerande hur dom kan få samma agg att ladda så mycket tidigare på 2.0orna än på 2.3orna...

Kom även fram till att B5204T3 är en jävligt skum motor.. Ingen verkar veta med bestämdhet vart den såldes eller i vilka bilar dom fanns i. Enligt uppgift ska nämnd motor ha hittats i en så ny bil som en S80 -05... ??:-/

Aja, bra går den iaf 8) Och nu när man vet att man inte har en så liten bäbisturbo som jag först blev informerad om så ska jag nog överväga en chippning :P

TL;DR, Lita inte på vad folk säger! Masa dig ut och kika själv! Enda sättet att få ett korrekt svar :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo, acc-villig(are) borde den iaf bli :roll:
Saknar ju dock toppeffekten som 2.3orna har, men 2.0orna når toppeffekten tidigare istället. Men dom 15hk/20nm som skiljer 2.0/2.3 märks inte direkt, skillnaden som märks är som sagt att 2.0orna börjar ladda tidigare och varvar mer.

Det blir ju dock lite lurigt att chippa denna, då jag helst vill behålla det tidiga laddet. Dom flesta trimchip till 2.0 är samma skit som till 2.3... Visst blir ju även 2.0an piggare av ett 2.3 chip, men inte lika pigg som den kan bli.

HmHm... Vilket dilemma :roll: Ska dock jaga reda på en extra box och leka lite med och se om man kan fixa sig någon egen mappning istället :P Verkar inte så jäkla komplicerat, mycke pill och diagnosering dock...
Det första jag ska fixa är dock live-loggning och diagnosering. Får jag inte ens det att funka så kan jag ju bara glömma att lägga in egen mappning :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Så, då var den där jäkla packningen bytt iaf... Var ju enkelt att få bort röret iaf, men höll aldrig på att få dit det igen -.-, dumma skruvar vägrade ta gäng, och det är ju inte speciellt bekväm arbetsställning heller.

Men jag vetefan om det är den som har läckt... Röret var inte speciellt oljigt mer än nedtill. Kompressorhuset var rätt oljigt också, men bara på undersidan.

När en turbo börjar läcka olja, vart 'brukar' dom bli att läcka då?

Av det jag kunde se så började oljan "någonstans" vid kompressorhuset(svårt att se exakt då motorfästet var ivägen), sedan runnit över det hydrauliska motorfästet, ner på styrväxeln, och sen vandrat på servorören.
Låter det logiskt att misstänka turbon i det här fallet, eller kan jag ha läckage ännu längre upp?
Det går inte att se någon olja ovanifrån, så packboxarna till kamarna t ex är jag rätt säker på att dom inte läcker. Oljelocket är tätt, vevhusventen är ju rengjord nyligen med ny oljefälla osv. Tvivlar på att det skulle kunna vara packboxen mellan motor och låda.. Oljan kommer högre upp ifrån.

En sak är jag säker på iaf - läckaget har blivit värre på sistone, ungefär i samband med att turbon slutade tappa laddet när man pressade den(förut så tappade den trycket från 0.8 till ~0.7-0.65, nu ligger den stabilt på 0.8 utan att tappa trycket (I) )

Ugh skum bil... Mjaja, får passa på att smygkika på onsdag när bilen är upphissad hos SBP :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hehe nja. Tycker ju om den och den är ju helt underbar som bruksis. Men jo, lite tråkigt är det ju ibland ;)

Jag var faktiskt på gång och köpa en 945LTT för nån vecka sedan dock :P Men beslutade mig för att skita i det, har ingen vettig anledning till att ha 2 bilar ("Jag vill ha!!!" var tydligen inte bra nog :roll:).
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 54

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]