Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Nu har jag förberett bilen inför bilsemestern i sommar.

Ett uttag i skuffen som är kopplat på ordinarie matning som finns bakom klädseln Bild

Och ett som matar till gpsen på vänster sida om ratten Bild

Uttagen jag använt är dessa från biltema Bild

Jag klippte av klämmarna och lödde fast sladdar på kabelskor i bagaget som passade perfekt i kontaktstycket bakom panelen.

Där fram lödde jag på en kabel som skarvades ned befintlig matning till cigguttaget i mittpanelen. Ett skarvstycke finns bakom plasten vid passagerarens vänstra knä och där skarvade jag på kabeln. Jord tog jag på en skruv till inredningen.

Summa för installationen : 59:80kr plus lödtenn och några kabelskor.

Jag kan leva med att det inte är originalkablaget eftersom jag väldigt sällan kommer använda strömmen i skuffen och därmed lägger in kontaktstycket i luckan när jag inte använder det. Där fram syns ingenting så där spelar det ingen roll.
av agh39
Jag fixade ström i skuffen i går. Köpte en 12-volts hona på Clas i sjön för 40:- som jag monterade i luckan där bak. Jag ville inte ha lösa sladdar då det var så lätt att få till det bra för en billig peng.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker det är synd att man inte kan välja att bakre uttaget ska stänga av sig i samband med bilen. Gillar inte att riskera att batteriet töms om man skulle råka glömma kylbox inkopplad t.e.x.
Användarvisningsbild
av perin
Måste man plocka bort sidopanelen för att komma åt 12v anslutningen eller gjorde ni på något annat sätt?
Användarvisningsbild
av perin
agh39 skrev:Det räcker med luckan.
Bra, tack. Får ta och kika på det vid ett lämpligt tilllfälle.
av Nicke83
agh39 skrev:Det räcker med luckan.
Plockade bort luckan min nu ikväll. Hittar ingen kabel?

Eller ja de går ju en kabel man känner långt ner där vid luckan men svårt se. Ser ut att gå till baklyset?

Har en v70 2013.
Användarvisningsbild
av Nexus
I skuffen hade jag valt montera volvo original uttag. Ser lite fattigt ut med biltema hängande där på så pass ny bil.
Har dubbla bak på min gamla V70 . En på varje sida. Alltid retar det någon :lol:
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Har köpt två originaluttag på Tradera för en hundralapp.
Det ena sitter på den vanliga platsen i bagaget, det andra i plastpanelen som täcker skarvstycket för strömmatningen, vid passagerarplatsen. Perfekt när mobilen sitter i hållaren och används som GPS.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning