NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte min c70 ny 2010. Den har nu gått ca 2400mil på 4 år. Den står avställd i varmgarage hela vintrarna och jag kör den alltså endast 600 mil om året på sommaren. Serviceindikatorn varslar om att det nu är dags för service igen eftersom det gått ett år. Jag har servat den årligen tidigare trots den korta körsträckan men det verkar mer och mer tokigt. Känns som att jag knappt luftat den sedan förra servicen. Jag tycker att det verkar helt onödigt att serva bilen varje år när jag kör så kort. Det borde räcka med att jag nollställer serviceindikatorn och kör vidare ett år till. Jag skulle gärna få lite synpunkter på detta. Nån som är i samma situation?

Hej hej

.s
Saker och ting åldras inte bara med miltal utan även av tid. Byte av olja bör man göra oavsett milsträcka, och om man gör det själv dokumenterar man det med kvitton för andrahandsvärdets skull.
Har man så kort sträcka kan man ju göra en anpassad service varannat år som är billigare än helservice. Fördelen är att du har kvar alla garantier och får assistans ett år till,
Eftersom bilen är relativt ny och går så pass lite så gäller ju maskinskadeförsäkringen i ytterligare några år beroende på vilket bolag du har. Kolla med ditt försäkringsbolag om de täcker skador vid brustet service intervall, speciellt om du gör det själv.

Man tycker ju att bolaget rimligen borde bortse från den tid som bilen står avställd, men de kan ju ha en annan åsikt.
Mtp maskinskada och sånt hade jag aldrig snålat in på den grejen. Dessutom mår såklart inte oljan kanon av att stå och lagras i en motor heller. Lite skit från förbränningen, vattenånga, syre. Saker som försämrar oljan över tid.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]