Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tvedberg1
hej har nu blivit sugen på att få lite snurr på min gammla 745a 90a. jag har tänkt turbokonventera den har allting som behövs. tänkte köra med ltt westegate så laddet blir runt 0,35 bar men jag undrar går det att köra med orginal spridare räcker det med att klämma btr:en? mvh
av NilsO
Det beror lite på vad du menar med att du har "allt som behövs"... Det som behövs är ju egentligen ganska mycket. Men om du tänker byta ut bränsleboxen måste du också byta ut spridarna, annars kommer den att gå alldeles för snålt. (Tänk då på att turbospridarna behöver spridarmotstånd – annars går bränsleboxen sönder på direkten.)
NilsO skrev:Det beror lite på vad du menar med att du har "allt som behövs"... Det som behövs är ju egentligen ganska mycket. Men om du tänker byta ut bränsleboxen måste du också byta ut spridarna, annars kommer den att gå alldeles för snålt. (Tänk då på att turbospridarna behöver spridarmotstånd – annars går bränsleboxen sönder på direkten.)
så om jag byter bränsleboxen och löder dit motståndet så ska den gå som en org ltt vad boxen tror alltså? fast med mycket mer komp?
Användarvisningsbild
av P210
Mycket jobb för lite exta hästar, Att bara koppla på en turbo på en sugmotor är i slutändan mer jobb än att byta hela motorn. Ska du regg besiktiga ska det bytas dämpare tex också. Effekten får inte överstiga 175hk /310nm.
Så råd i nämnd ordning:
1, Köp en 740 turbo sitället.
2. Köp en turbomotor och byt.
3 Köp en FT motor och bygg på, En FT har 8,7:1 i komp, istället för din som har 9,8:1.
Vore det i detta fall lättare höja kompressionen, byta kamaxel och e.v en annan topp. Om jag fattat rätt är det ju inte mer än c:a 30 hk det gäller. Plus att det skulle (med rätt "grejer) ge bättre bottendrag än vad en turbo (med såpas högt komp. förhållande) kan ge. Detta kan säkert bilprovningen kunna "se mellan fingrarna" på. E.v inte ens märker det.

Mvh
Lennart
P210 skrev:Mycket jobb för lite exta hästar, Att bara koppla på en turbo på en sugmotor är i slutändan mer jobb än att byta hela motorn. Ska du regg besiktiga ska det bytas dämpare tex också. Effekten får inte överstiga 175hk /310nm.
Så råd i nämnd ordning:
1, Köp en 740 turbo sitället.
2. Köp en turbomotor och byt.
3 Köp en FT motor och bygg på, En FT har 8,7:1 i komp, istället för din som har 9,8:1.
vaddå lite extrahästar? man kan ju plocka ut mer hästar med en 13c turbo på ett fblock än vad man kan med ett ft/fk även fast det kanske inte håller så länge.. tänker inte byta motor för har inte det och har de flesta delarna från 940 turbo som man kan smacka på.
lennarte skrev:Vore det i detta fall lättare höja kompressionen, byta kamaxel och e.v en annan topp. Om jag fattat rätt är det ju inte mer än c:a 30 hk det gäller. Plus att det skulle (med rätt "grejer) ge bättre bottendrag än vad en turbo (med såpas högt komp. förhållande) kan ge. Detta kan säkert bilprovningen kunna "se mellan fingrarna" på. E.v inte ens märker det.

Mvh
Lennart
tänkt sugtrimma först men turbo är fränt ;) men det ska inte besiktas någe mer för den är nybeskitad nu och då hinner jag köra 1 år med turbo. om den ska besiktas igen så är de bara att plocka bort turbosakerna.
Användarvisningsbild
av Nexus
och du ska förstås se över bromsarna mm så de klarar effektökningen. Varför hålla på fultrimma? Åker du dit i en flygande blir det jobbigt....
Nexus skrev:och du ska förstås se över bromsarna mm så de klarar effektökningen. Varför hålla på fultrimma? Åker du dit i en flygande blir det jobbigt....
bromsarna är översädda med nya abs bromskivor dom som är lite större orginal. klara mig för sånt ;) klarar man 3 år i a-traktor så klara man en gammal 740 från flygande ;)

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]