Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rille59
Hej jag har en gång innan försökt få svar på denna fråga.Min bil stannar och då börjar lambdalampan att lysa.om jag kör i hög hastighet så kommer den igen, men om jag råkar ha lite lägre hatighet och den stannar så jag står stilla så kan det ta väldigt lång tid att starta bilen igen,efter jag har fått igång bilen så släcks lampan.Det kan också hända om jag stannar bilen och kommer tillbaks efter fem minuter så får jag inte igång den.prövade att byta lambdasonden köpte en begn men nu lyser lampan hela tiden, och felkod 2-1-2 kommer upp.Vad kan felet vara jag blir tokig,just nu så är det fel på den nya lambdasonden kanske så var det inget fel på den gammla utan något annat som spökar.pleace help meee
Användarvisningsbild
av Role
Hej det kan vara kålen i generatorn som är slut. Kan även vara jord fel mellan motor o chassi. :wink:
av LasseLucifer
Hej. Jag har samma problem låter det som. Jag vet inte om du har lyckats fixa din bil men min går inte så bra. Stannar ibland men rullar man på tänder den igen. Det verkar som om gnistan försvinner. Plötsligt kommer den tillbaka och bilen går igen. Kan det vara datorn som krånglar? Vet inget om felkoder men det ska gå att få fram tydligen. Vet någon hur? Vore kul att höra vad du kom fram till.

LasseLucifer
av Rille59
Hej
Jag har inte löst mitt problem än, När din bil stannar lyser din varningslampa för emissionssytemet då orange lampa med en grön krok i.Det låter som vi har samma problem.Jag lägger ut en länk här som du kan gå till och kolla hur man kollar felkoder.http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... Återkommer om jag löser mitt problem
av p1800E
Hej på er!

Som tur är har jag lösningen på era problem.

Jag har haft samma problem på min 92:a, motorn lägger av en kort stund samtidigt som lambdalampan blinkar till. Problemet återkom oftare och oftare tills jag kollade upp vad som var felet. Efter en stunds felsökning kom jag fram till att det var kamaxelgivaren. Köpte en ny på volvo ca:1150:- och vips så försvann felet för gott. Dessutom mycket enkelt att byta, endast två st insexskruvar och en elkontakt.

Min bil har gått 38000 mil och fungerar för övrigt mycket bra. Den inbyggda felkodsavläsaren är ju kanonbra!
av Rille59
Hej
Tack för tipset ska kolla om det är det.Fick du upp några felkoder på kamaxelgivaren.
av p1800E
Ja, jag fick fram felkod för kamaxelgivaren när jag kollade på tändningsdelen av styrenheten.

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]