Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jorglund skrev:Den behövde bara läsa in de 2 första skivorna !?
Lite konstigt då det stod 1 av 4 och 2 av 4 när den höll på att läsa.
Den första tog ca 1 tim och den andra knappa 2 tim.
Men när nr 2 var klar så stod det att allt var klart och kartorna visas som vanligt så det verkar vara ok.
Det har hänt mig också tidigare. Fick ta ut och stoppa in både skiva tre och fyra igen, för att den skulle starta uppdatera från dem. Fast när den gjorde det fungerade navigatorn igen.
Den här uppdateringen har jag inte provat. Slut på gratisskivor till min gamling.
Så där, då dök också mina nya kartor upp i brevlådan, artikelnr 31374024 HDD Europe 1420 och nytt för i år är att modellerna kartorna passar till har ett slutår (MY12-14), tidigare har det bara stått startår (MY12-)

Kartversion V30.14.02

Hur har ni andra gjort med aktiveringskoden, använder ni samma som tidigare eller behöver man generera en ny via hemsidan?
Hej.
Ny här på forumet. Har en V70 MY10. För tillfälllet ligger det ett par år gamla kartor i. Tänkte nu se till att uppdatera till årets kartor.

Har precis vart och köpt nya kartor till navigatorn. (2 700:-). Jag var inne hos bilia i Måndags och beställde. Var och hämtade paketet igår.
Part No. jag fick var 31384666,
vilket stämmer överrens med denna länken:
http://www.navigation.com/is-bin/INTERS ... =OfferList
Men jag hade nog förväntat mig att det skulle stå 2014? Är det så att kartorna till MY10 inte uppdateras lika ofta? - dvs har jag fått rätt grejer? (längst ner på baksidan av asken med skivor står det 2013 Denso Corporation)

Nummer 2,
Hur får man igång installationen? Har inte gjort detta förut, men har än så länge bara provat med att stoppa in första skivan. Men det händer inget. Den läser lite från skivan, sedan spottas den ut. (Måste man tex ha CD läget på eller liknande, nån särskild knapptryckning för att starta igång installationen?)

Ringde Bilia, och frågade på båda sakerna. När det gäller kartorna så menar de såklart på att det är senaste. Men jag skickar ut frågan i etern ochså för säkerhets skull. När det gäller installationen så kunde man inte hjälpa utan ville ha in bilen på en felsökning...

Någon som prånglat mer med detta tidigare som kan kasta lite ljus på detta?

MVH //
Loofy
Loofy, du skall stoppa in dvd'n i läsaren i bagaget, det vet du va?

Fast det låter som det partnummer du fått är 2012 års kartor..
MartinS, Kanon! haha.. snacka om att man känner sig dum nu. Jag provade såklart med den optiska läsaren fram i bilen. Visste inte att det fanns en där bak förrän nu!
Konstigt att servicetekniker hos bilia inte kunde ställt den kontrollfrågan? Nåja.

Men själva kartuppdateringen tog bara 15 minuter (inte timtal som beskrivits tidigare i tråden)? Det verkar som att den använder DVD-mediat snarare än en hårddisk som mellanlagring. Systemet kräver att det sitter en skiva i läsaren. Kanske därför uppdateringen inte tog så lång tid - ingen laddning från skivan behövdes? (bilen är ju MY10.. lite äldre..) Dessutom, behövde jag inte jobba mig med någon aktiveringskod eller liknande... Kanske ochså bara gäller för nyare modeller?

När jag nu går in på "Inställningar->Om" så står det kart-version 2013, innan var det 2010. Så något har ju hänt. Men frågan är om intervallen på äldre RTI system är längre... dvs det finns/kommer inte finnas något 2014? Detta är utsagan från Bilia.. som ju sänker sin trovärdighet i handledningen kring installationen... Pratar man i nattmössan även här?

MVH //
Loofy
Det äldre rti systemet har ingen hårddisk utan läser direkt från dvd'n. Det behövs heller inga koder etc.

Då har du fått 2013 om det står det. 2014 kartorna är ju precis på väg ut på marknaden, så om du köpt om någon månad eller så hade du nog fått 2014. Lite synd kanske men ett år gör ofta ingen jätteskillnad.
Jag bytte senast skiva förra sommaren och nu står det 2013 på när man tittar i systemet. Så de som kommer ut nu bör det stå 2014 på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]