Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henkelort
Har själv åkt på ett liknande stenskott som har börjar rosta, sitter dock lite.högre upp så rosten har inte nått rutan än. Fick tipset att slipa ned till plåten, köpa lackpenna och klarlack och bara köra på direkt. Detta är tänkt att göras i samband med att jag ska lämna in bilen på rekond samt lackskydd.

Kan jag laga "skadan" som jag tänkt. Hörde av mig till en lackerarfirma i storstan och de skulle ha 6.600 ex moms.

Är det riskabelt att lämna in bilen på lackskydd om jag inte blir av med rosten?

Ursäkta trådkapningen, hoppas att det inte gör något.

Är en MY10 jag har
Användarvisningsbild
av LeifA
Lövet skrev:Minst sagt. Kolla hur en 5 år gammal Passat eller Golf ser ut. Ofta rostrosor stora som femkronor över hela bilen. Audi är något bättre men där har man istället rena lacksläpp att oroa sig för. Mercedes har blivit långt bättre på sista åren, från och med 2008 håller de bra kvalitet. Men innan dess - katastrof.
Jag har hittat rost på Mercedes -10,och det var på många ställen,VAG-bilar är ju inte bättre.
av mattish
henkelort skrev:Har själv åkt på ett liknande stenskott som har börjar rosta, sitter dock lite.högre upp så rosten har inte nått rutan än. Fick tipset att slipa ned till plåten, köpa lackpenna och klarlack och bara köra på direkt. Detta är tänkt att göras i samband med att jag ska lämna in bilen på rekond samt lackskydd.

Kan jag laga "skadan" som jag tänkt. Hörde av mig till en lackerarfirma i storstan och de skulle ha 6.600 ex moms.

Är det riskabelt att lämna in bilen på lackskydd om jag inte blir av med rosten?

Ursäkta trådkapningen, hoppas att det inte gör något.

Är en MY10 jag har
6,6kkr ex. moms för att laga ett stenskott?? :-O)
Gå till en annan firma och bjud dom på kaffebröd..
Nej men slipa ner plåtrent, använd en syra som rengör i porerna (ex. Arcticclean Acid gel cleaner), grunda med 2-komp primer och sen på med lack och klarlack. Helst ifrån en lackerar som kan blanda lack till dig istället för de där lackstiften man köper på volvo...

En bra guide: http://www.pingens.se/i/bilvards-guider ... -3200.html
Användarvisningsbild
av MartinS
Skitkonstruktion... På V70N hade man en list där, men den har man väl snålat bort...
av henkelort
6,6kkr ex. moms för att laga ett stenskott?? :-O)
Gå till en annan firma och bjud dom på kaffebröd..
Nej men slipa ner plåtrent, använd en syra som rengör i porerna (ex. Arcticclean Acid gel cleaner), grunda med 2-komp primer och sen på med lack och klarlack. Helst ifrån en lackerar som kan blanda lack till dig istället för de där lackstiften man köper på volvo...

En bra guide: http://www.pingens.se/i/bilvards-guider ... -3200.html
Tack för tipset! Nu behöver jag inte fundera över vad jag ska göra på min semester längre:)
av spaltzer
curry skrev:
spaltzer skrev:Är det några särskilda ställen som brukar rosta på V70? Förutom efter stenskott på taket då.
Ja! Bakre hjulhuskanten mot bakstötfångaren, där är det några cm plåt som inte är skyddad från stensprut...ett stenskott där så sprider sig rosten under lacken och även inåt under underredsmassan. Jag fick syn på en liten rödprick, som ett halvt knappnålshuvud, syntes rakt nerifrån då jag hade bilen på lyft utan hjul.
Jag tror jag skrapade fram rödrostig plåt flera cm åt alla håll, var precis på gränsen ut på skärmen så det syns från sidan! Men nu är där blästrat och behandlat...På andra sidan bilen var det ingenting där. Måste fått en pärla där när bilen inte var gammal, som fått gro i flera år.
Ovanför rutan var det bara 3-4 st stenskott a 1-2 mm som det räckte att skrapa rent och måla i.
Toppen! Tack för svaret. Då vet jag var jag skall titta extra noggrant på kommande exemplar.

Magnus
Användarvisningsbild
av börne
curry skrev:Ja! Bakre hjulhuskanten mot bakstötfångaren, där är det några cm plåt som inte är skyddad från stensprut.
Kollade detta igår då jag läst här, fanns inga problem på min än, men med den korkade konstruktionen är det ju bara en tidsfråga innan alla kör runt med rost där. Maskerade & la lite body precis på kanten som en förlängning av plasten.
av Droopy
perhall skrev:Ingen tvekan om att V70 har bättre rostskydd än Audi, BMW, Lexus och Mercedes i allmänhet.
Kolla på tidiga S80, de är 15-16 år gamla och har sällan seriösa rostproblem tsf tyska märken...
vågar påstå att upp till -07-08 är det inga problem med rost på Volvo överhuvudtaget, men efter det har jag sett både det ena och det andra, Har en 08as S80 på jobbet som bagageluckan i nederkant är mer el mindre helt upprostad, och har sett massor av nyare V70 med begynnabde rost på taket.

Passat, Audi, BMW är lika dårliga, Skoda VW likaså.
av Lövet
Droopy skrev:Passat, Audi, BMW är lika dårliga, Skoda VW likaså.
Mja, BMW håller långt högre kvalitet än VW och Audi om vi pratar nyare bilar. E46 och E39 är rosthögar men E60/E61 och E90/E91 samt senare får sällan problem med rost. Har haft båda och de har sett utmärkta ut. Även vid 17200 mil när jag sålde med E61. Visst, rost uppkommer i stenskott även på dem men det är inte samma bedrövliga lackkvalitet med galvblåsor och lacksläpp som på VAG.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]