Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skalman77
Jag har en XC90 T6 som rullat 15 000 mil som klonkar något helt otroligt i framvagnen. Det klonkar och knakar både när jag kör i gupp, ojämnheter och när jag svänger. Jag har bytt följande utan resultat; stabilisatorstag, länkarmar, spindelleder, fjäderbenslager, fjäderbussningar i toppen av fjäderbenet och lagt in sådana "gummislangar" i botten av fjädern mot fjädertallriken som Volvo säljer...

Blir tokig på bilen, vad kan det vara som klonkar och knäpper??

Nästa steg blir att byta höger drivknut för det är höger sida som är värst men har någon ett förslag vad det kan vara så jag slipper kosta på en ny drivknut om det nu inte är den...
av skalman77
Ingen som har något tips?? Måste ju finnas massor av kunskap/erfarenhet här. Speciellt också eftersom detta tydligen är ett vanligt problem på Volvo...

På bmw forumet hade man fått massor av tips vid det här laget...??
Användarvisningsbild
av wissel
Även på Sveriges Nationaldag !?
Om du ger dig bara liite till tåls så får du säkert svar men
tycker nog din attityd är sisådär faktiskt. Hoppas du får svar iaf.
av HiTek
Hur ser det ut med stag under bilen och motorfästen runt om i motorrummet?
Förmodligen är det en hel del gummin i framvagnen som börjar bli slitna och då blir det mycket klonk och oljud och med tanke på milen så börjar det nog bli dags för diverse byten.
Användarvisningsbild
av johnnype
Det kan ju också vara så att få eller inga har detta problem, speciellt eftersom du verkar ha bytt allt och lite till. Själv har jag bara bytt undre momentstaget och dom här knack-stagen som dom kallar det (mellan stötdämpare och krängningshämmare) och det summerar nog det där "vanliga" som folk byter på en Volvo.
Volvo car UX

Nu syns version 5.0.5 i appen. Releasedatum 260216[…]

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]