Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ljungström
#86500
Har en 244 -87 körd 17200 mil med B230F-motor. Bilen är välservad och Volvos rekommenderade intervaller är följda. Tändstift, olja och bränslefilter är bytt vid 17000 mil, originaldelar som alltid. Tändkablarna är bytta för kanske 2000 mil sedan.

Bilen är gått lite ojämnt under rätt lång tid, den tappar liksom andan ibland. Tydligast är detta på tomgång men det händer även under belastning. Nu känns det värre än någonsin, känns nästan om den ska dö på tomgång ibland, vilket dock inte har hänt.

Några funderingar på vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#86687
Börja med att kolla tjuvluft, insugspackning, slangar runt insuget. Pluskabeln från batteriet brukar skava hål på slangen mellan massemätaren och insuget.
Användarvisningsbild
av Caffis
#87007
Helt rätt sedan om inte det hjälper är det inte så dumt att ta ett komprov så ser du det står rätt till i motorn Så att den inte blåst topppackningen ventil osv.
av ljungström
#87013
noterade idag att bilen verkar gå bättre när den är kall jämfört med när den är varm.
av Addekarlsson
#87017
Ännu tydligare tecken på tjuvluft. Den går bättre i kyla eftersom den chokar, vilket gör att den stryper luften.
Jag hade helt klart gått lös i motorrummet med en flaska startgas och motorn på tomgång. Sen sprayat där Sparkz säger, för att mest troligt hitta stället det tjuvluftar på.

Mvh/ Adde
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]