Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metso
Hej! Detta borde vara ett lätt problem men tycks ej vara det :-(
När jag trycker på vindrutespolaren så hör jag att motorn surrar och torkarna går på, men det kommer inget vatten.
Har bytt vindrutespolarmotor, ingen skillnad, fungerar identiskt.
Vid test tycker jag att trycket ut från motorn 'skulle kunna vara bättre'.
Båda motorerna, gammal och mindre gammal, har en flat plastbit som sticker litet ut. Denna del läggs nedåt och in i ett hål på spolarvätskeburken.
Var finns själva hjulet, eller vad det kan vara, som gör vattentrycket. Inne i motorn eller är det plastgrejen som skall haka på nåt?
Har även putsat munstyckena. Det kommer inte heller vatten till lyktorna.
Vad har den bakre större svarta apparaten, även fäst på spolarvätskebehållaren för funktion? Har ej märkt nån skillnad nånstans när jag kopplar bort den. Den mindre är tydligt motorn.
Har Haynes bok men den är oförlåtligt bristfällig här.
Varningslampan för vätskenivån har lyst länge, trots att behållaren är full, den lyste även då när vindrutespolaren (pisspojken) fungerade.
av Rådlös
Utan att veta exakt hur din spolarvätskepump ser ut eller skall se ut, så tycker jag det låter som om du har fått skräp i ledningarna och det är då tätt där.
Lossa slangen närmast pumpen. Blås med tryckluft bakvägen, från sprutmunstyckena och mot pumpen (som nu är bortkopplad). Skulle det sitta en backventil på vägen så koppla ur den. Troligen sitter den nära pumpen i så fall. Gör detta på båda sidorna. Skulle det vara svårt att blåsa effektivt genom munstyckena så lossa slangen även där på insidan i motorrummet eller vad som nu blir lämpligt. Blås sedan direkt i slangen.
Om du märker att du behöver rensa sprutmunstyckena så pröva med en lite grövre fiskelina, tillräckligt styv för att hålla sig rak och kunna trycka ur skräp.

Du kopplar bort slangen från pumpen för att inte få ner skräpet i behållaren igen.
av Metso
Har blåst en gång med litet överraskande erfarenhet.
Tog bort slangen från vattenbehållaren/pumpen och blåste i spridarna på motorhuven. Då kom det vatten ut från andra spridaren. Blåste i slangen före T-stycket. Då flög en skarv upp. Felet borde då vara lokaliserat, så blåste i skarven, luften kom ut i den öppnade slangändan vid vattenbehållaren. Slangarna ihop test...ingen förändring. Har ej nu 'hunnit' kolla vidare, har ej själv tryckluft.
av Metso
Fick nu vindrutespolaren att fungera!
Det visade sig att gummislangen som var fast i genomgången från motorrummet hade en lös bit inuti som fungerade som bakslagsventil. Denna bakslagsventil 'fungerade' endast när slangen var fast i skarven.
Så case solved, pisspojken fungerar!
av Metso
Nu en förlängning på mitt pisspojkeproblem.
Det kommer ej vatten till spolarna för lyktorna och jag förstår ej ens riktigt hur det kan fungera. Har detta system en egen motor?
Användarvisningsbild
av vetten
Metso skrev:Nu en förlängning på mitt pisspojkeproblem.
Det kommer ej vatten till spolarna för lyktorna och jag förstår ej ens riktigt hur det kan fungera. Har detta system en egen motor?
Ja dom ska ha en egen motor, tror den sitter bredvid den andra.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.