Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag har en s80 2,5tdi -99 med ett märkligt fel på farthållaren.

Problembeskrivning:

Att starta och välja hastighet för farthållaren fungerar utmärkt, men efter en stund "hoppar" farthållaren ur. Ibland "hoppar" den ur direkt och ibland fungerar den i flera kilometer. Innan farthållaren hoppar ur kan man känna att bilen accelererar något. Dock är cruise-symbolen i instrumentpanelen fortfarande tänd, och trycker man på återgå börjar bilen accelerera mot satt hastighet, men brukar då "hoppa ur" direkt igen.

Åtgärder som hittills vidtagits:

Jag var inne på verkstaden hos den lokale volvohandlaren och fick en felkodsavläsning, men inga felkoder rörande farthållaren fanns. Då jag beskrivit mitt problem för den mekaniker som hjälpte mig erbjöd han sig att köra en runda med bilen då han sade att det ofta är givare på pedalerna som krånglar och att man kan känna det om man kör en bit. Detta ledde dock ingenvart, då han kom fram till att det inte var pedallägesgivarna som krånglade, och han sade dessutom att han aldrig varit med om något liknande fel på någon annan motsvarande bil.

Jag undrar nu om någon annan upplevt samma fel och/eller vet någon lösning på problemet. Alla svar uppskattas!

MVH Daniel
Hej och tack för hjälpen!

Har tagit tid för mig att bli färdig till att ta tag i problemet, men idag bytte jag lägesgivaren till kopplingspedalen, dock utan framgång då samma problem ännu finns kvar.

Finns det något annat förekommande fel som passar in på min problembeskrivning?

MVH Daniel
Hejhej,
biffcrille skrev:Hej
Jag har en Volvo s80 -99. Har samma problem med farthållaren som du upplevde för ett år sedan. Lyckades du lösa vad felet var?
Nej, jag har inte löst felet än, har varit utomlands i nio månader och haft bilen avställd under tiden, så har inte hänt något mer sedan senast. Om jag lyckas lösa det så ska jag se till att informera dig i alla fall. :)
Jonas_latt skrev:När ni läste ut felkoderna. Vet du om det fanns några felkoder på ABS givare /krans?
Hej!

Är inte säker, var ju ett tag sedan nu. Hur skulle detta påverka farthållaren? Ska in och läsa av igen när jag hinner, får se vad där finns då :)
Hejhej!

Problemet är nu löst!

När jag skulle byta hjullager på vänster sida fram trillade abs-givarkransen av axeln (alldeles sönderrostad). Köpte en ny från vparts och limmade dit, farthållaren fungerar nu utan problem. Fanns dock så vitt jag vet inte några felkoder gällande abs ö.h.t.

Tack för hjälpen! :D

Mvh Daniel
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Är det Volvo On Call den larmar för s&a[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]