Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag behövt en större bil.
Kör nu en v70n

Vi har precis fått tvillingar plus att jag har min dotter varanan helg. Hon är tre år.
Alla för plats i v70 men finns inget utrymme för att lasta.
Tvillingvagnen fyller hela bagaget.

Sen är jag jävligt svag för pickuper.
Nissan narvava runt 07-08 kostar inte skjortan.
Men hur mycket dricker de egentligen landsväg?
Och hur är de att åka långt i?

Någon motor man ska satsa på?
Tips på liknande bilar som går någorlunda billigt?
Vv amarok går billigt men kostar mer att köpa.

Mvh
Vet lite. Kikade på en sån förra året och forskade en del.
Det är dyra reservdelar. Problem med hjullager och ganska saftig förbrukning på de med partikelfilter.

2006 är isåfall bästa årsmodellen då de saknar partikelfilter och har mest effekt.

Vet att det varit motorproblem även på de nyare modellerna. Denna tråd kommer säkert fyllas på.

Men helt klart balla pickisar. Man åker bra i dem och ganska bra utrymmen. För kort flak på dubbelhyttaren för att kunna bruka ordentligt. Ska du ha barnvagn på flaket så lär du nästan ha kåpa på annars blir det trångt (om du har flaklock) eller skitigt om du inte har nått över.
Du får inte glömma bort att det är en lastbil med komfort därefter. Klart bullrigare och stötigare än vilken personbil som helst. Provkör en, du kan få en chock. Sist jag körde pickis (dock en Mitsubishi LT200) fick jag en chock hur stor skillnaden är och det är ändå inte på något sätt ansett som en dålig pickis. Försök hitta en riktig suv istället om du behöver utrymmena.
nissans navara/king cabs motorer hade något fel som gjorde att de rasade kring 10-12 tusen mil och nissan tog inget ansvar och kunderna fick själva köpa nya motorer......med samma fel igen.....för att kunna få en fungerande bil.
Nissan kan fara dit pepparn växer....

alla pick-up's grundproblem; ROST.
Hjulhusen saknar oftast beklädnad och ett stenskott från däcket så börjar rostangreppet direkt. Skamligt på nya bilar.

Jag vet att jag hatar tyska bilar, men faktum är att VW har en del bilar som kan passa, tänker på transporter, caravelle, T5 och gud vet vad det heter, de s.k minibussarna. Men även de har/haft enorma rostproblem.
Och om det är pickis du vill ha så är vw amarok bästa valet, snålarast och bör ha bäst rostskydd. Men kolla att hjulhusen är beklädda på insidan!

Rent generell är pickis ingen billig bil. Bränseförbrukningen är för hög och de stora däckdimensionerna har i det närmaste dubbla kontaktytan jämfört med personbilar, samtidigt som bilens dimensioner blir problematiska.
Den är för lång och för bred till vanliga p-rutor. Och på bilfärjornas personbilsfiler blir det svårt att komma ut ur bilen.
Varför inte en XC90? Kan inte komma på en vettigare 7-sitsig bil som ändå är lite kul. (Läs ej minibuss).

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... ?ca=11&w=1
Min v70 ska jag också ha kvar.
Men att ha en bil till som också får in vagnen. Och som man kan välja att ta på semestern om man ska ha med mycket.

Xc90 är inte så speciellt snygg tycker jag.
Gillar mer xc60 men då är bagaget för litet.

Och Nissan jag har tittat på ligger runt 70-90 tusen vilket jag tycker är rimligt.

Men skulle helst inte vilja att de ligger på över litern landsväg.

Skatten verkar va runt 4000kr.
Men va tror ni om försäkringen på Nissan? Dyra?
Jag kan nog tyvärr inte komma på en sämre bil att ha för långfärder är Navara mfl. Det är precis det de inte är byggda för.
ja du verkar, precis som mig, tycka att barnvagnen är för stor och bilen för liten.

Hur gamla är barnen, för de kommer att säga nej till vagn och vilja gå själva när de är typ 2 år.
Vi har faktiskt en liten smidig vagn som går att fälla ihop till minimal storlek, med små hjul.
Vi fick tvillingar för 5veckor sedan. Så de kommer vilja ha vagn ett tag. :-)
Sen har jag en dotter tidigare på 3år. Så hon behöver ingen vagn. Men det blir mycket packning om man ska någon stans.

Åka en ful mini buss är jag inte sugen på.
Tänkte mer att en pickup är fortfarande manligt ändå om den e stor :-)
Manligt - ja
Bra bilval - nej

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]