Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
Men en som är sämst på motorbeteckning, vad har D4 AWD då? Ingår den?
Användarvisningsbild
av joel80
Exquattro skrev:Eller varför, liksom? Tomgångskörning är ju både reglerat i tid på de flesta ställe och det finns nog med pappskallar som låter bilen stå och puttra medan man läser tidningen vid frukostbordet bara för att inte behöva bli kall om de stackars fingrarna eller lite för varm i rumpan på sommaren. Hur skitiga avgaserna är vid tomgångskörning vet nog de flesta här på forumet. :evil:

+1 på den!
Användarvisningsbild
av laser2
Exquattro skrev:Eller varför, liksom? Tomgångskörning är ju både reglerat i tid på de flesta ställe och det finns nog med pappskallar som låter bilen stå och puttra medan man läser tidningen vid frukostbordet bara för att inte behöva bli kall om de stackars fingrarna eller lite för varm i rumpan på sommaren. Hur skitiga avgaserna är vid tomgångskörning vet nog de flesta här på forumet. :evil:
+1 :-)-)
Användarvisningsbild
av torwald
Lite ironiskt att de bara finns till de nya miljödieslarna med tanke på hur miljövänligt det är att tomgångsköra en bil. Hade varit bättre i en D4 AWD :roll:
av knappen11
torwald skrev:Lite ironiskt att de bara finns till de nya miljödieslarna med tanke på hur miljövänligt det är att tomgångsköra en bil. Hade varit bättre i en D4 AWD :roll:
Klippt från Volvos hemsida.
Fjärrstart, motor
Se till att du har en behaglig kupétemperatur redan när du kör i väg. Med ett knapptryck på din bilnyckel fjärrstartar du motorn för att se till att kupén har värmts upp eller kylts ned lagom tills du ska kliva in i bilen. Motorn går i ca 15 minuter och kan fjärrstartas igen om du vill. Denna funktion kan endast fås i kombination med bensinmotor och Geartronic-automatlåda.
Användarvisningsbild
av joel80
Är väl olagligt att stå på tomgång mer än 3 minuter i de flesta städer/tätorter? Vissa har t.o.m 1 min som gräns.
av knappen11
joel80 skrev:Är väl olagligt att stå på tomgång mer än 3 minuter i de flesta städer/tätorter? Vissa har t.o.m 1 min som gräns.

Kompenseras väl av start/stop vid rölyset? :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Är rätt säker på att lagtexten (om det nu är en lag?) inte innehåller undantag p.g.a s/s.
Och skillnaden blir ändå enorm om man ska jämföra eftersom s/s vid rödljus sker med varm motor. Alltså ska det vara en jävla massa rödljus och stoppande för att i såfall kompensera tomgång med kall motor i 10-15min.
av knappen11
joel80 skrev:Är rätt säker på att lagtexten (om det nu är en lag?) inte innehåller undantag p.g.a s/s.
Och skillnaden blir ändå enorm om man ska jämföra eftersom s/s vid rödljus sker med varm motor. Alltså ska det vara en jävla massa rödljus och stoppande för att i såfall kompensera tomgång med kall motor i 10-15min.
Ja, tomgångskörningsförbud är en minut i exempelvis Sthlm.
http://www.stockholm.se/trafikstadsplan ... gskorning/

Kan nästan ta gift på att 15x2 minuter inte är okej alls i vårt avlånga land.
Tycker genomblåsning av kupén borde användas istället, eller värmning/kylning av batteriet. Starta motorn är sjukt onödigt för att man inte orkar sätta sig i en varm bil Dra ned rutorna när du kör iväg så har du ny luft på fem sekunder. Eller sätt på dig riktiga kläder på vintern.
av tunnis
Denna funktion borde ju bannlysas i Sverige.
Att stå på tomgång 15min för att få lite svalare i kupén (S) (S) (S)
Och samtidigt hävda "miljöbil"

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]