Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

jag fick tag i en 21W backljus lampa med en inbyggd varnings signal som startar när man lägger in backväxeln på bilen så jag tog & satte in den i bilen......men då fungerade bara själva lampan så jag satte in den i min jobbarkompis backljus för att kolla om den var trasig men den lyste & pep som den skulle utan problem & han har en Volvo S80 så då direkt kopplade jag den med två lösa kablar på bilbatteriet + till kontakten på lampans undersida & - till ena piggen på lampans sida.....samma sak där bara ljus men inget ljud så jag vände på ordningen - till kontakten under lampan & + till piggen på lampans sida DÅ fungerade den helt rätt den lyste & pep för fullt ??:-/ men sätter jag den i min backljus kontakt Volvo 240GL Sedan årsmod 1988 då lyser den bara & är ljudlös ??:-/ så är det någon som har en förklaring/teori vad felet är för det går ju bara att sätta fast lamphållaren fäste (BA15s) på ett enda sett på kretskortet bak i bagaget ??:-/

603004-jpg.jpg
603004-jpg.jpg (28.48 KiB) Visad 180 gånger
Hej!

Jag skulle tippa på att din kontakt i bilen är polväng om man jämför med kollegans S80.
"Pip"-Funktionen är nog beroende av att ha plus och minus på rätt håll medans glödlampa-delen inte är polkänslig.

Om du orkar så prova att vända kablarna i lampfästet i din bil.

Med vänlig hälsning,
Stefan
Volvo on call och GSM

avveckling pågår och har så gjor[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/1402144[…]

Igår svängde jag förbi Volvo och p[…]

Hej! Är du nöjd med bilen? :) Jag ska […]