Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Man dämpar dörrarna med dämpmatta typ Silent Coat eller liknande för att få bort vissa ljud vid ljudbyggen i bilar.
Man förhindrar att plåten rör sig och att det skallrar från dörrsidorna med dämpmatta.
När man har högtalaren borta så kommer man åt "insidan" av dörren, därav att det är bra att passa på.
En bekant la det på innerskärmarna av plast på sin bil för att få bort resonansljud.
Varför man inte gör det från fabrik är naturligtvis den extra kostnaden.
Jag tyckte att det blev en ganska stor skillnad i min bil när jag la på dessa mattor.

av snowman
Har nu lyckats flytta över elementet från den trasiga ramen till den hela. Med ett par bra tänger och lite loctite så var det faktiskt förvånansvärt enkelt, fick såklart även lödda om kontakterna.

Så nu ska jag bara jämna till hålen i dörren och sen montera med skruv, bricka och mutter. Kommer inte använda någon mer silikon utan förlitar mig på den skumgummi tätningen som redan sitter på elementet.

Kan tillägga att limmet de använt för att hålla fast elementet i ramen verkar vara någon typ av silikon.
av snowman
Nu är högtalaren på plats! Använde lite superlim för att få skruvarna till att sitta medans de spändes. Fyllde även i med lite färg och lack där det blivit lite skav.

Det blev en dyr historia men jag lärde iallafall mig något(undvik nitar) och fick lite verktyg på köpet :)
av olof00
Vill bara tipsa om att netonnet har högtalare modell Andersson 6,5 för 2st/299kr. Dessa passar bra att ersätta Volvohögtalarna med. I alla fall i framdörrarna passade dom perfekt i plastramen. Ingen skillnad i ljud heller, varken bättre eller sämre.

Olof
av snowman
olof00 skrev:Vill bara tipsa om att netonnet har högtalare modell Andersson 6,5 för 2st/299kr. Dessa passar bra att ersätta Volvohögtalarna med. I alla fall i framdörrarna passade dom perfekt i plastramen. Ingen skillnad i ljud heller, varken bättre eller sämre.

Olof
Tack för tipset, menar du att de spelar bättre än Volvo Performance(d.v.s de lila elementen)? Isåfall är det imponerande för de tycker jag spelar riktigt bra! Däremot de gråa som vi har i vår andra bild som verkar vara standard är verkligen ingen höjdare, riktigt dåliga faktiskt.
av olof00
Jag menade att dom högtalarna är bra om man vill byta ut sina skorrande högtalare mot till en billig penning. Min ena högtalare skorrade och slutade till sist att fungera. Då köpte jag en ny på skroten för 400kr, den höll i 10mån sen fastnade membranet på den med och kort därefter även den andra dörrens högtalare. Verkar inte vara någon superkvalitet originalet. Så nu har jag bytt till dessa från NetOnNet. Får se hur länge de håller. Ljudet märker jag som sagt ingen skillnad på. Jag har mellansystemet.

mvh Olof

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Strålkastarspolare och polvändning

Bifogar ett schema för högtrycksspolning[…]

Volvo xc70 2011

Dock är batteriet nytt sen 4 veckor tillbaka […]

Carplay Trådlös adapter

Har precis själv beställt en Carlinkit m[…]