NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
grillchips skrev:Verkligen! Nu går jag istället runt och nojjar för att det förra batteriet kortslöts av någon anledning och att det nya riskerar att göra samma.... :D
Behöver inte vara kortslutning ett batteri kan gå sönder...
av andy78
Det du ska tänka på är att aldrig ladda ur batterierna helt, har det någon gång tömts pga lysen på etc så måste det laddas upp med en laddare, ordentligt.
Och batterier ska underhållsladdas.
Jag själv laddar mitt 2ggr per år en gång innan vintern och en gång efter vintern.
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Jäkligt skönt att det löste sig! Alltid befarar man det värsta när något sånt här händer, vilket kanske i och för sig är bra när det dom gångerna är "lätt löst". Lyckan blir total. :D
av Malmstroem
Batterier är som sagt var förbrukningsvara.

Vill man att batterier ska hålla så länge som möjligt är det två saker som bör undvikas:
- Köra omkring med ett halvfullt till tomt batteri. Se till att batteriet är ordentligt laddat.
- Taskig laddreglerring. Om batteriet konstant laddas med för hög spänning håller det inte heller så länge.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja jag förmodar att ålder på batteriet och våra körvanor (8/10 körningar är bara någon kilometer på sin höjd) gjorde sitt på batteriet. Det nya har en sådan indikator för laddningen så det ska jag allt titta till då och då i framtiden.
av andy78
grillchips skrev:Ja jag förmodar att ålder på batteriet och våra körvanor (8/10 körningar är bara någon kilometer på sin höjd) gjorde sitt på batteriet. Det nya har en sådan indikator för laddningen så det ska jag allt titta till då och då i framtiden.
Den indikatorn är inte mycket värd tyvärr, när den visar lågt så är det redan försent.
Jag kör ungefär 400- 700 mil /år och det är nästan ett måste att ladda det ett par ggr/år.
Och det tar nästan alltid 16 timmar per gång med en 4Amp laddare.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]