Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

börne skrev:Nu kommer jag inte ihåg hur stor jag gjort min lyftplatta... men antar att denna kan fungera då den bara är 100mm. bara att mäta urtaget i plasten så ser du om det kommer fungera.

Den va ju inte så dyr... http://www.jula.se/lyftskydd-329016
Ok en sån har jag redan, köpte den samtidigt som domkraften men frågan kvarstår. Logiskt sett borde man väl kunna lyfta med garagedomkraft på lyftpunkt 2? Tror nämligen min domkraft är lite för stor för att få plats på punkt 1 den passar säkerligen inte mellan
urtagen i plastkjolen.
börne skrev:Är ju bara att lägga sig ner & kolla, har inte själv lyft där så kan tyvärr inte säga att det går. Men kan man lyfta med en lyft borde det ju gå tycker man.
Ja precis så tänker jag också men man vill ju vara säker.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag lyftar med domkraft på 2 fast det ska vara väldigt präcist och med gummi-kudde annars ger det efter lite när du lyftar.

Om man lyftar högt kan jag också ta bakhjulet utan att flytta domkraften bak.
Man kan lyfta med alla lyft i valfri punkt. När jag lyfter hela bilen (xc70) med 2-pelarlyft, använder jag normalt punkt 1 med lite gummi emellan. De främre punkt 2 använder jag också, men de bakre punkt 2 är kan jag inte använda då de är täckta av plast! Så skissen är nog generell för plattformen?
Att lyfta på bakaxeln är inte bra. Glider bilen av, så skadar du ganska mycket! Vidare ska du lyfta ganska mycket. Bakaxeln håller väl 800 kg på vågen och framaxeln 1200 kg på min bil.
[quote=" men de bakre punkt 2 är kan jag inte använda då de är täckta av plast! [/quote]

Märkligt! Borde vara gjort så att man kan se lyftpunkterna. Min domkraft är som sagt vad stor så risken finns ju att den inte går att lyfta med på punkt 1 utan att förstöra nåt och det är självklart uteslutet. Plasten kanske är lätt att demontera??
Ett tips som jag lämnade i en tidigare tråd i ungefär samma ämne om man vill lyfta med verkstadsdomkraft på lyftpunkterna markerade 1 var följande:

Har provat med Biltemas Jack Pad som alltid har fungerat på alla tidigare bilar jag haft. På V70II funkade den inte för mig, klöv Jack Paden mitt itu.

:idea: Jag sågade till en kraftig träklots som är ca 95mm x 95mm så att den får plats i uttaget för originaldomkraften. Sågade även ett spår som är ca 14 mm brett och 15mm djupt
som plåtfalsen ligger i. Anledningen till att jag gjorde spåret så brett var att rädda plasten bredvid plåtfalsen.
I botten på spåret limmade jag en bit vanlig plastmatta (alltså en sådan man limmar på golvet inne normalt).
Gick kanonfort att lyfta med garagedomkraften sedan utan knak i klotsen eller bilen
Obs! Tänk bara på i vilken riktning ni sågar spåret i klotsen. Spåret skall ligga tvärtemot fiberriktningen annars klyvs klotsen lätt.

Kan tillägga att jag fortfarande, snart sex år nu, använder samma klots utan några som helst problem. Mattan i botten på spåret är nog överkurs men har man en bit liggande så sitter den inte i vägen. :D
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]