Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Så här står det också. "Bilen är helbilsgodkänd, vilket innebär att dimensioner och hastighetsklasser inte får avvika från dem som anges i bilens registre-ringsbevis. Enda undantaget från dessa bestämmelser är vinterdäck (både dubbade och dubbfria däck)."

Så egentligen om man byter däckdimensioner (även till en godkänd!?) på sommardäcken så ska man regbesiktiga bilen. Det är helknasigt egentligen. Undrar hur reglerna praktiseras egentligen, jag tror det skiljer lite mellan EU-direktiv och svensk lag också.
av perhall
Orimligt eller ej, det var ju ett desperat försök att få ned CO2 på MY09.
En nitisk besiktningsman kan nog underkänna men frågan är hur många såna det finns?
Det levererades ju ut en hel del bilar från Volvo-åf med 17" som monterades hos åf...
Användarvisningsbild
av Sceptic
xerent skrev:OK, så däckdimensionen smala 16" är de enda som ingår i typgodkännandet för 2.5FT? Då kan det stämma. Det är löjligt, men må så vara.
Märkligt, 2.5FT R-Design levereras ju i original med 245/40 R18. På vinterdäcken har jag 205/60-16. Bägge godkända enligt instruktionsbok och dörrstolpe.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
xerent skrev:Så här står det också. "Bilen är helbilsgodkänd, vilket innebär att dimensioner och hastighetsklasser inte får avvika från dem som anges i bilens registre-ringsbevis. Enda undantaget från dessa bestämmelser är vinterdäck (både dubbade och dubbfria däck)."

Så egentligen om man byter däckdimensioner (även till en godkänd!?) på sommardäcken så ska man regbesiktiga bilen. Det är helknasigt egentligen. Undrar hur reglerna praktiseras egentligen, jag tror det skiljer lite mellan EU-direktiv och svensk lag också.
Du kan inte regbesiktiga om till en annan dimension själv vad jag vet.

Det som styr är vad som står i just ditt reg-bevis

Du måste få Volvo som har gjort ursprungsintyget att göra ett nytt intyg för din bil med andra dimensioner och förbruknings/utsläppsvärden. Lyckas du ed det kan du regga om.

Det fungerar precis som att Volvo måste genera nytt intyg så du kan regga in en Polestartrmining tex.
Användarvisningsbild
av Strebern
Jag har MY10, och jag får bara ha 16" för att bilen inte ska tappa sitt "helbilsgodkännande", dvs man kan åka på skit i besiktning eller poliskontroll, men det är nog bara nitiska personer som anmärker, är bilen hel och ren och man uppträder korrekt så går det nog bra.
av Lövet
Detta måste ju bara gälla för att miljöbilsklassningen ska vara kvar?
Numera är det ju inte så längre att däcksdimensionerna måste finnas i regbeviset.
Vi är tillbaka i max +-5% och hjulen får inte sticka ut eller ta emot som jag förstår det.

Oavsett vad så är risken att åka dit minimal. Är du nervös, besikta med vinterdäcken...
av Stef750
Jag har en FT My-10 och på den ska jag ha 225/50R17 98W enligt registreringsbeviset del ett. Det är en summum och vet att dom såldes med 17" tummare som original. Momentum hade 16" vad jag vet. Verkar följa utrustningspaketet som bilen hade när den lämnade fabrik.
av Lövet
Det skiljer på årsmodeller. Du har inte samma motor som modellår 2009. Din är snålare från fabrik = kan levereras med större däck men ändå klara miljöklassningen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Bara det står i reg.beviset så är det den kombination bilen är godkänd med. Själv hade jag 17-tummare på min gamla MY10 Summum vilket också stod i reg.beviset. Finns inte en chans att bilprovningen skall underkänna den om det står i reg.beviset.

Problemet med helbilsgodkännandet är också att det inte finns någon myndighet som är utpekad att följa upp att det efterföljs. Så var det iaf för något år sedan.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]