Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Om tracs lyser men ABS inte lyser så är det nog något annat fel.
Få ta och kolla så ABS lampan lyser och inte har trillat bort. För den är helt död nu när tracs lyser. Innan så lös den alltid vid tändning och tracs gick att stänga av och på ibland. ett fel som vandrade och gick. Men om ABS lampan lyser så är det ju ett fel i systemet. Jag har ingen ABS nu ändå.
Bild

Har stört mig länge på att backgivaren har levt sitt egna liv. Väldigt lätt felsökning. Bara vispa runt lite med växelspaken så ser man när backljuset tänds och släcks. i vissa lägen så funkar det och andra inte. backgivaren blir sliten. Ny kostar ca 120kr tror jag det var(köpt en till en M90 låda till 940) Men det går lika bra att hämta en på skroten istället.
Man trycker lätt in kulan så att det bildas kontakt. Känner man då med fingret att det känns som ett ganska stort glapp mellan var den ibland känns att ta så är den slut och bara till att byta.

Bild

Så där sitter den. Bakom luftfiltret. nere på växellådan. Kontaktstycket ligger strax till höger i bild.

Simpel att byta. Bara 2-3 förlängare och en 22ans hylsa. En långhylsa är att föredra men det går med en vanlig om än ej ihopkopplad med förlängaren. (kontaktstiften petar ut genom hylsan) sådärför en långhylsa är smidigare att använda. Ingen demontering av något krävs för att komma åt givaren.

Spände till min handbroms lite men får nog ta en halvkugg till. Blir inte klok på hur de tänkte när de konstruerade handbromsen egentligen.
Lucif3r skrev:Lagom trångt och jävligt som allt annat :) Visst, det kräver ju ingen demontering, men det blir fasen så mycket enklare om man åtminstonde tar bort luftburken :p

Vad menar du med handbromsen?
Tycker du? Var med inne på att ta bort den men tyckte det kändes som mer tid att skruva bort den när man ändå helt klart kommer ner med 2 händer utan bekymmer. Nu kanske det spelar roll vilken ABS enhet man har förvisso. Men tycker inte det verkar så trångt ändå om man börjar titta på hur man får bort startmotorn utan att demontera halva fronten exempelvis.
Fått vara på handbromsen ytterliggaren en gång. Tog perfekt i 2-3 dar sen slutade den :P
Efter att ha släppt och justerat så såg jag att Vänster wiren inte gick tillbaka så som den skulle. Efter att ha haft tankar på att klippa skiten och montera nytt så lyckades jag få liv i den :) Hoppas jag iaf.

Bild

Började med att jag såg att den drog snett och att vänster sidan inte följde med riktigt så att den började dra ännu hårdare på höger innan vänster ens rörde på sig. Efter att ha lossat allting så ser det mycket bättre ut så att den inte drar ojämnt allt för mycket.

Bild

Rost ush. Märkte att den inte gick tillbaka lika fint som den skulle göra. Lokaliserade det till wiren som sagt.

Bild

Monterade mitt fjäderbensstag med. Rätt simpelt. Satte dock muttrarna in mot torpeden då jag tyckte det såg snyggare ut än vad beskrivningen säger. Har ju ingen betydelse alls faktiskt. Mer än att lossnar muttern så kan staget hoppa dän. Men det finner jag väldigt osannolikt för då har man inte dragit det med rätt moment.

Märkte faktiskt ganska stor skillnad med staget. Bilen verkar inte längre sicksacka sig fram lika mycket över vägen. karossen känns stummare på något vis och mina små vibrationer märktes på ett annat sätt. Jag åkte till garaget och skiftade om däcken. Dra åt helvete vad det började vibrera . slängde upp däck efter däck i balanseringsmaskinen och kunde se att fälgarna i sig ser raka ut men att ett däck verkar ha slagit sig lite. Knappt märkbart men testade det 100 år gamla reservhjulet och bilen slutade vibrera så nog ligger felet ändå i däcken. Lustigt då jag testat andra däck. Kanske kan varit många småfel som man plockat bort en efter en då man har bytt saker.

Iaf reservdäcket lät så in i helvete. Verkligen inte gjort för att köra något alls på. Lät som en siren från någon krigsfilm.
Ingen som har en extra titanfälg liggande? 215/40/17 .
Händer inte spec mycket just nu. Haft en hel del annat för mig. Måste ha tag i ett garage till vintern för en bra peng. Måste fixa min vinterpulka och sen förvaring åt en annan bil och transport. Samlar lite pengar och dregglat över saker man vill ha.. hehe

Prylen jag ska plocka hem är en motor. Inte vilken motor som helst. Inget märkvärdigt. Men det blir oljebyte och provstart på den de kommande veckorna.
Det var ett tag sedan!

Iaf tyckte bilen lät för lite så blev att bygga avgassystem.

Bild

Fick in bilen i ett garage. Den Svenska sommaren är ju den bästa dan på året och som vanligt stod regnet som spö i backen strax efter man fått in bilen.

Bild

Bort med det gamla systemet och spara övergången och slutröret.

Bild

Efter lite kapande och mätande så blev detta en bra start.

Bild

Ser inte alls så dåligt ut. Även om det är lite plats så är det ganska trångt ändå.

Bild

Fick flytta in bilen en bit men vart inga bekymmer att fortsätta så.

Bild

Började fixa med upphängningarna till avgassystemet istället. Vart inte alls dumt när man väl böjt till de så de passade. Lilla skruvstädet man kom över med.

Bild

Ser inte alls dumt ut. Skulle vilja ha ner bilen en bit. Dock lär man väl ta varenda fartgupp och trottoar som finns antar jag.

Bild

Det blev lite stessigt de sista så har inga bilder på resterande byggande. Men får bli en bild på en skitig kärra och rostig dragkrok iaf. Fick till det rätt bra. ska dock böja till sista biten så att det inte sticker iväg lite som det gör.
Annars är jag nöjd med hur pass bra man fick upp det mot karossen så att det inte tar i. Slår ingenting förutom precis lite när man startar bilen. Ska se om det går att sätta något fäste till eller om det avhjälps när man fixar det allra sista.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]