Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det var några turbobilar sedan jag hade en laddtrycksmätare i (det är ju inte så poppis hos tillverkarna numera), men att bara accelerera på undertryck i en turbobil är ju verkligen ultrasegt som jag minns det. Motorn är ju utvecklad för att utnyttja turbon och vill naturligtvis ge så mycket luft som möjligt så fort som möjligt.

Jag blir nästan sugen på att sätta in en mätare tillfälligt i någon av bilarna bara för att testa, kanske sviker mitt minne?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Det var några turbobilar sedan jag hade en laddtrycksmätare i (det är ju inte så poppis hos tillverkarna numera), men att bara accelerera på undertryck i en turbobil är ju verkligen ultrasegt som jag minns det. Motorn är ju utvecklad för att utnyttja turbon och vill naturligtvis ge så mycket luft som möjligt så fort som möjligt.

Jag blir nästan sugen på att sätta in en mätare tillfälligt i någon av bilarna bara för att testa, kanske sviker mitt minne?
Eco-driving ÄR segt......... :D

Med obd dongle för en hundralapp kan du se det i mobilen.
av uthl
I vintras körde vi från Malmö till Karlstad, 2 personer med skidutrustning (ingen takbox). Använde farthållaren i princip hela vägen satt på aktuell gällande hastighet.
Bilen är en S80 T6-09. Resultatet blev 0,84l/mil mätt vid pumpen, 95 oktan.
Absolut helt ok förbrukning tycker jag.

Även om man inte anstränger sig når man anständig förbrukning om man håller jämn (och inte för hög) hastighet.

På vägen hem gasade vi lite extra och hamnade då på 1,1l/mil vid endast motorvägskörning mellan Göteborg och Malmö.
Användarvisningsbild
av joel80
Om du vill spara soppa där det verkligen ger något kan du ju ta det lite lugnare på just motorväg. Där är det tvåfiligt så hetsbullarna erniefågelholk m.fl slipper bromsa in.

Man spar i allafall betydligt fler dl genom att gå ner från 130-105km/h än att gå ner från typ 110-85km/h.

Lyckas du köra på 0,8l/mil istället för på 1,2 som du gör hemma spar du ju ca 3000kr på att köra lite lugnare under sommaren. Och du behöver inte ligga och fisa i 80-85 på 90-väg och vara stoppkloss.. det räcker med att saka in lite på motorväg, samt ha lite framförhållning så man slipper använda bromsen så ofta. ;)

Jag ändrade lite körstil från första tankarna med min D3:a och fick ner förbrukningen från nära 0,70 till runt 0,56 som bäst.. då framförallt att min snitthastighet på motorväg sänktes från ca 125-130km/h till ca 110km/h och att jag håller avstånd i kötrafik så jag inte behöver bromsa varenda gång kön ändrar hastighet.
av YoZ
Det här med ecodriving verkar vara ett hett ämne;) Ville egentligen inte göra en "Big deal" av detta. Det får bli som det blir:)

Ja. Varför ska det sticka i ögat hos folk om jag väljer att hålla våra lagstadgade hastigheter med just en T6:a? Som Martins säger. Man behöver inte gasa ihjäl sig bara för att man har fartresurser. Ser det snarare som en mognadsfas i mitt liv där jag börjar komma till insikt med risker/faror samt vilket ansvar man har som förare. Moraltant ja kanske

Fartresurser. Jag skulle nog säga att jag blir en lugnare förare när jag vet att en omkörning tar ett fåtal sek. Säkrare eller ej. Allt är relativt.

Ecodiskussionen hade säkerligen vart en annan om bilen gällde ex en V70 D2? Där är det nästan coolt att kunna köra så snålt som möjligt. Accepterat iaf☺

Tanken är att köra E45 upp/ner då vi har bekanta längs vägen. Blir därför inte så mycket motorväg.

90 max 100 km/h känns rätt rimligt erfarenhetsmässigt då 45an/ E10an bitvis är ganska bucklig pga tjälskador.

Har kört Gbg/Kiruna t/r med en rejält sänkt V70 T5 förra året ,där man fick be till gudarna flera gånger att bilen inte skulle studsa av vägen samt gå sönder.
Användarvisningsbild
av EjS
När jag var i Tyskland senast åkte jag när det inte var trafik. Bara ibland fick jag bromsa och gasa.

Vid 190 på farthållaren drog den 1,4 l/mil enligt datoren över 50 mil. Inget syfte att räkna efter vid pump.

Bilen är en 2011 xc70 d5 aut.

Undrar vad en t6 eller v8 drar vid samma hastighet. Inte mycket mer gissar jag.

Iövrigt: tar polestar bort spärren vid 205? Jag hade den på 215 kmh på mätaren utan att gå på spärr. I min xc60 var det runt 210-215 kmh på mätaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt färddatorn, som i den bilen visade väldigt lika värden mot de jag fick om jag räknade vad jag tankade, tog min 854 Turbo 2 l/mil i 200 km/h och 3 l/mil i toppfart (definierad som när varvtalsbegränsningen lagt sordin på framfarten).
Vad min XC70 D5 vill ha har jag inte utforskat riktigt, men det är ju inte så stor skillnad på 200 km/h och toppfart där.
Användarvisningsbild
av TomK
Hej!
Tillbaka på detta forum som "nygammal" användare. Känns bra :D

Jag har en V70 T6:a med PoleStar-trim. Provade att experimentera lite med att "eco-köra" den mellan Orsa-Uppsala för ett tag sedan.
Fullpackad bil och hela familjen (2 vuxna 2 småbarn), 95 oktan i tanken.
Min tanke var att bara köra som en "Svensson som bara _åker_ bil mellan punkt A och punkt B", dvs strikt hålla hastighetsgränsen, inga "onödiga" omkörningar etc.
Sträckan Orsa-Valbo (Gävle) avverkades på 0,88 l/mil, sedan blev tempot högre iom 120km/h som hastighetsgräns. Väl framme i Uppsala landade snittet på 0,93 l/mil.
Kanske hade den gått lite snålare om jag haft 98 oktan i tanken. Bilen rullar på nya 18" sommardäck med 2,8kg tryck.
Tycker det är helt okej, vi snackar ändå ca 1,8 ton familjebil med sexa med dubbla turbo, automat och 4-hjulsdrift..
På vägen till Orsa tänkte jag inte utan bara körde på som vanligt och hade då ett snitt på ca 1,1 l/mil. Inte jättestor skillnad trots allt.

Därför denna motor "bara" hade 285hk original var väl för att inte konkurrera alltför mycket med V8-modellens 315 hk?
Frågan är varför man inte klämde ur lite med hk ur V8:an från början?
Att T6:an skulle vara snålare i "manuellt" läge, dvs soprtläge på T6:an, har jag inte ens haft en tanke på.. Låter osannolikt men jag ska gladeligen prova!
av aka06iah
Som ett litet tillägg, eftersom Volvos raka 3,2-literssexa nämnts...härom dagen körde jag min V70II 3,2 2WD -08 mellan Kiruna - Nikkaluokta ToR. Drygt 13 mil totalt. 2,5 kilo tryck i däcken. Full tank 95 oktan vid start, 2 normalviktiga personer i bilen utan packning. Höll farten mellan 80-95 km/h, höll så jämn gas som möjligt, dvs. ökade fart i nerförsbackar och tappade fart uppför. Till min stora förvåning gick det att, mätt vid pump, samma pump, åka på en så pass låg förbrukning som 0,69l/mil. Det tycker jag är bra av en "rätt gammal sexa"!
Användarvisningsbild
av EjS
Det går väl inte att åka fortare på den sträckan pga frostsprängninger i vägen. När jag åkte där i min gamla s60 t5 i 130 kmh höll bilen på att gå sönder. Shit var fjedringen och dämpare inte var byggd för en sån väg.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]