Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Slaktarn
Har bytt upp mig från 245 till 745, och första dan jag tog bilen till jobbet gick värmekranen av med blåst toppackning som följd. Ny packning och ny (beg) topp har inhandlats och sitter nu monterad. Vågade inte chansa på toppen då bilen gick ganska het (hände på motorväg relativt hög fart med få möjligheter att stanna).

Mitt problem är att nu när kamremmen monterats tillbaka vill inte mina märkningar stämma. Remmen har inga "egna" sträck utan jag nollade motorn och gjorde sträck på remmen själv vid kamdrevet och aux (?)drevet.
Monterade tillbaka remmen vid märkningarna men efter att ha snott motorn för hand två varv stämmer inte sträcken alls. Missade efter första varvet och blev "sämre" andra varvet.
Nollan på remskivan stämmer inte heller längre. Ska den ligga mot noll varje varv så att säga?

Märkningen vid aux(?)drevet är ju omöjligt att se då kåpan sitter för, men jag antar att inte den märkningen heller stämmer.

Vad kan vara fel ?
Tacksam för svar då bilen måste gå under veckann

Mvh/Andreas
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Märken på remmen är bara till hjälp när man monterar en ny rem och man kan få vrida bra många varv och om man har tur kommer märkena på rätt ställe igen och aux drevet behöver man inte bry sig om på 740 då fördelaren sitter på kamaxeln till skillnad från 240.

Kolla här http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/
Användarvisningsbild
av lennarte
Sedan bör man väl alltid montera ny rem när man har haft bort den. Ser man inga märken har den ju snurrat ett tag och har du nyligen köpt bilen har du kanske igen aning hur länge den suttit där.

Mvh
Lennart
av Slaktarn
Okej, då tror jag att jag har koll.

En till fråga är ang. kylaren.
Den fick sig en törn så jag köpte en "ny" på skroten.
Den kom från en 240, och ska passa enligt vad jag läst på nätet och vad handlarn sa.
Det är den lilla jag har och den lilla jag köpte, problemet är att jag har ecc på min men vanlig viskofläkt.
Ingen elfläkt nånstans men givare sitter i den gamla kylaren och på den nya saknas uttaget.

På skroten hade de aldrig hört talas om en 740 med ecc och vanlig visko, utan sa att det ska vara den stora kylaren med elfläkt.
Den passar dock inte då jag hade en att prova med, luftintagsröret var i vägen.

Någon som har nån ide om detta fenomen?

Bilen är från 90.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kvittar om du har AC, ACC eller ECC. Elektrisk kylfläkt måste du ha, annars riskerar du att spränga någon slang eller rör p.g.a att trycket stiger våldsamt om du hamnar i en bilkö en varm sommardag med kyla på. Angående kylaren så är det "bara" plast så det är lätt att borra hål (koniskt eller passande stegborr) och flytta över kontakten. Den sitter i en gummibussning (inte gängad) och det ska vara "ordentligt tajt". Jag har "bara" AC på min och kylaren är bytt till en utan kontakt men jag kopplar ihop kablarna så fläkten går alltid när det är varmt i luften (över c:a 15°) Jag har Viscofläkt på vattenpumpen och elfläkt framför kondensorn. Det är original "grejer" och bilen är en 745 GLT 16V -88B (alltså en tidig -89-a.

Mvh
Lennart
av NilsO
Slaktarn skrev: På skroten hade de aldrig hört talas om en 740 med ecc och vanlig visko, utan sa att det ska vara den stora kylaren med elfläkt.
Den passar dock inte då jag hade en att prova med, luftintagsröret var i vägen.

Någon som har nån ide om detta fenomen?
Jodå – både 740 och 940 fanns med ECC och visko, men då ska det också sitta en elfläkt *framför* kylet. Gör det inte det på din bil har du antingen stött på något mycket märkligt, eller så har någon plockat bort fläkten.

Från ungefär årsmodell 92 är det bara elfläkt (bakom kylet, som vanligt) på bilar med ECC (både 740 och 940). Jag vet inte om skiftet skedde precis vid årsmodellskiftet.

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Batterifråga?

Då jag inte vet hur insidan är konstrue[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]