Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stigberg
Detta fenomen har nog dykt upp tidigare här på forumet, men nu måste jag få veta: Det är alltså omöjligt att sänka en bil med
automatisk nivåreglering bak om man har det? :( Eller finns det någon lösning som inte kostar skjortan?
Byta dämpare? Coilovers? Flytta fästpunkten till dämparn? Ja allt möjligt... Måste sänka skåpet nu, är alldeles för hög just nu! :wink:
av skaris
Jag ha precis blivit färdig med att sänka min bil med H&R fjädrar.
Jag valde att byta till "vanliga" dämpare bak då mina nivomater ändå var helt slut efter 11000mil! Vill man behålla dessa så måste man bygga om nedre fästet så att det flyttas ner motsvarande mycket som sänkningen.
Det är otroligt enkelt att byta fjädrarna bak och ungefär motsvarande svårt fram i alla fall om man väljer att bara plocka ur fjäderbenet (svårt men det går)
Faktum är att bilen blir lägre med originalfjädrarna än med sänksatsen om man byter från nivomater till vanliga dämpare.
av runis
Hur menar du skaris,brukar du nivåmat fjädrer saman med vanlige dämpare.detta kan vel inte funka,eller vara lovlit.Er vel skillnad på fjädrena for nivåmat och vanliga dempare.
av skaris
runis skrev:Hur menar du skaris,brukar du nivåmat fjädrer saman med vanlige dämpare.detta kan vel inte funka,eller vara lovlit.Er vel skillnad på fjädrena for nivåmat och vanliga dempare.
Ja det är skillnad på fjädrarna mellan nivomater och vanlig dämpare. Monterar man vanliga dämpare ihop med nivomatfjädrar blir bilen väldigt låg där bak.
Jag har numera monterat sänkfjädrar (H&R 40mm) runt om tillsammans med vanliga dämpare bak (man behöver borra upp nedre bolthålet för att få igenom den grövre bulten som det är på bilar med nivomat) och är mycket nöjd med resultatet. Då jag sällan kör med varken släp eller tung last sparade jag många tusenlappar på att montera nya vanliga dämpare och sänkfjädrar jämfört med att köpa nya nivomater.
av Stigberg
Det funkar att göra så alltså skaris? Har gått och tänkt i dom banorna också nämligen. Men är det samma infästning på dämparna uppåt då? Hur mycket är det som skiljer på det nedre hålet? :D Du har ingen bild på hur det vart när du var klar? Har nämligen H&R fjädrarna liggandes jag också 8)
av skaris
Stigberg skrev:Det funkar att göra så alltså skaris? Har gått och tänkt i dom banorna också nämligen. Men är det samma infästning på dämparna uppåt då? Hur mycket är det som skiljer på det nedre hålet? :D Du har ingen bild på hur det vart när du var klar? Har nämligen H&R fjädrarna liggandes jag också 8)
Det går alldeles utmärkt. Övre fästet på bakdämparna är samma på båda modellerna. Nedre bulten är M14 på den vanliga och M16 på nivomaterna, du behöver alltså borra upp hålet i dämparen så du får i M16 bulten.
Har inte hunnit fota bilen ännu, men det kommer.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]