Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Letar ny pendlarbil/vardagsbil och har länge sneglat åt 940/945! Men med tidens letande har jag börjat fastna för V70N, en modell som jag tycker är riktigt fin, som man åker bra i, och har uppfattningen att de är relativt pålitliga! Min budget är ungefär 25-45 tusen, och jag har kommit fram till att 170-hästar är alldeles lagom för mina ändamål.

Men, nu börjar mardrömmar om svindyra oförutsägbara reparationer dyka upp, då jag tidigare nästan uteslutet kört 70-80tals Volvos som jag slumpat iväg billigt när de blivit för dyra att reparera i förhållande till sitt värde. "Nya" bilar = dyra och opålitliga; hör man ju så ofta i vissa kretsar... Dock är jag själv handikappad när det kommer till mek, oavsett årtal på bil.

Vad bör man satsa på gällande miltal/årsmodell för att undvika problem? Klart det är omöjligt att ge något direkt svar, men jag skulle vilja få en uppfattning om det är bättre att lägga mer pengar på typ en 05:a istället för en 01:a. Kör ungefär 100 mil i veckan och vill gärna i största möjliga mån undvika 10.000kr-reparationer med jämna mellanrum. Samtidigt som jag vill åka säkert och med komfort. Soppaförbrukning skiter jag i.

Vad skiljer modellerna före och efter "faceliften" 2005 åt? Skiljer sig kvalitet/komfort eller annat på något sätt?
av Rumpnisse
Jag satt och klurade lite på vilken v70 som vore bäst. Och vad jag fångade upp då var att;

Som bensinare var jag inställd på 140häsaren. Denna är har en annan utväxling och ett låst gasspjäll (samma motor som 170hk).
Låser man då upp den med dator(chippa?), så blir det en 170hk fast med bättre utväxling så den varvar mindre.
-Nu struntade du i bränsleförbrukningen men kanske uppskattar att det varvar/låter mindre.

Runt 40-45tusen mil tycks automatarna vara i farozonen.

Första årsmodellerna hade ofta problem med insprutningen(tror jag, eller tändningen) så bilen plötsligt inte gick alls. Dyrt att laga.
-Sen tycks det vara problem med sista årsmodellerna också med något virvelspjäll som lossnar/krånglar och bilen blir väldigt törstig.

Sen hade jag haft ett öga ifall miltalet på aktuella bilen närmar sig dyra service tillfällen. Moderna bilar = galet dyra vid kamremsbyte osv.
Användarvisningsbild
av RMH
Tack för svar! Kan väl tillägga att jag egentligen inte "struntar" i förbrukningen, mer att jag värdesätter en trygg och rejäl bil högre än några deciliter mindre soppaförbrukning...

Automat undviker jag helst!

Tacksam för all input jag kan få.
Användarvisningsbild
av Nexus
kompisen har en 01:a 140 hk. Bortsett från en trasig servoslang så har den fungerat helt utan anmärkning: Bara slitage saker som bromsar jag bytt på den och avgas upphängningar....
Kamremsbytet är inte så dyrt om du slår ut det på antal mil körda. Är ju i princip bara en gång man byter den om man inte har bilen 20 år------
Användarvisningsbild
av Perc
Rumpnisse skrev:Jag satt och klurade lite på vilken v70 som vore bäst. Och vad jag fångade upp då var att;

Som bensinare var jag inställd på 140häsaren. Denna är har en annan utväxling och ett låst gasspjäll (samma motor som 170hk).
Låser man då upp den med dator(chippa?), så blir det en 170hk fast med bättre utväxling så den varvar mindre.
-Nu struntade du i bränsleförbrukningen men kanske uppskattar att det varvar/låter mindre.

Runt 40-45tusen mil tycks automatarna vara i farozonen.

Första årsmodellerna hade ofta problem med insprutningen(tror jag, eller tändningen) så bilen plötsligt inte gick alls. Dyrt att laga.
-Sen tycks det vara problem med sista årsmodellerna också med något virvelspjäll som lossnar/krånglar och bilen blir väldigt törstig.

Sen hade jag haft ett öga ifall miltalet på aktuella bilen närmar sig dyra service tillfällen. Moderna bilar = galet dyra vid kamremsbyte osv.
Det är spjällhuset du tänker på, inte "insprutningen". Det gäller främst tidiga årsmodeller med Magneti Marelli-spjäll. Virvelspjället gäller dieslarna.

Kamremsbytet är normal service, men visst, det kostar pengar. Köp en som nyss fått kamremmen bytt om du är rädd för att lägga ut den pengen.

Automatlådorna är i "farozonen" vid så höga kilometrar precis som allt annat, inkl kopplingen på en manuell bil.

Och sen begick jag ju tjänstefel om jag inte tipsade om att överväga turbo också. Nackdelen är bara att man aldrig vill ta i en sugmotor igen efter det. ;)
Användarvisningsbild
av hollan
00-02 kassa gasspjäll abs styrenheter
00-04 kasssa kombinstrument
05-08 kontaktrullar
så i mina ögon minst en 04
men då kör du nästan 5000mil om året om du kör 100mil i veckan så då skall du helt klart köra diesel och dom mest driftsäkra är 02-06 dom äldre d5 utan virvelspjäll
Användarvisningsbild
av RMH
Just nu står det mellan att lägga ungefär 40-50 tusen på en bil, eller lägga bara runt 20 tusen på en med fler mil/äldre och därmed ha 20-25 tusen "marginal" över för stora kostnader som kan dyka upp. Svårt att komma fram till hur man ska resonera! Finns ju inga rätt och fel eller raka svar på det antar jag, men hur hade ni tänkt?

Bra saker att tänka på. Just när det gäller kamrem så har jag tänkt att köpa en där den är relativt nybytt.
av KenthJ
Jag har fått intrycket att 00-03 har en allmänt lägre kvalitetsnivå. Har själv bla en 04 som varit ganska bekymmersfri. Däremot ingen större skillnad mot den 06 jag har, vilken nog faktiskt har kostat mer i reparationer/underhåll, fast det har nog mer med att göra att det är en diesel automat.
04 eller nyare skulle jag rekommendera.
Användarvisningsbild
av RMH
Lutar mer och mer åt en 2004:a! Hittat en fin, har ju tyvärr inte de snygga strålkastarna som kom året därpå, eller lackade lister på stötfångare och sidor. De kanske är lätta att ta loss och lacka?
Användarvisningsbild
av ER
Bättre och enklare att leta efter en 05:a eller nyare. Visst går det att byta strålisar, lacka lister men du missar rengöringen av strålisarana helt då du måste ta bort torkare och ersätta med högtrycksspolning när du byter till nyare med plastglas. Även om det inte är nödvändigt så är det bra att ha.

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Strålkastarspolare och polvändning

Bifogar ett schema för högtrycksspolning[…]

Volvo xc70 2011

Dock är batteriet nytt sen 4 veckor tillbaka […]

Carplay Trådlös adapter

Har precis själv beställt en Carlinkit m[…]