NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stefanpette
Har en V50 2.0D -07 där ac kyler väldigt dåligt. Va och fixade påfyllnad av köldmedel idag och provtrryckte och det såg ut att fungera. Men va tydligen väldigt högt tryck. Jag får inte ut full kylning från AC och han som fyllde på åt mig sa även det att det borde finnas 2 ställen för på fyllning= ett högtryck och ett lågtryck? Någon annan som har någonting liknande, eller är det som alla andra skriver att det kan vara den där magnetventilen för AC som behöver schimas?
av xxargs
Startar kondensorfläkten/kylfläkten?? - annars blir det väldigt snabbt hög tryck om inte kondensorn kan göra sig av med värme då det handlar om flera kW i värme som måste fläktas bort.

så länge navet på magnetkopplingen på kompressorn snurrar när den är påslagen så har du inte schimsproblem.

shimsproblem brukar utrycka sig genom att AC-fungerar när bilen är nystartad men slutar att fungera efter en stund körning.
av ptrj
Lågtrycksventilen sitter vid torpedväggen ovanför dieselvärmaren(passagerarsidan). Svart plastkork.
Högtrycksventilen sitter brevid passagerarlyktan i framkant under den svarta täckplasten. Större svart plastkork.

Edit- Den svarta täckplasten över kylarpaketet måste bort.
Användarvisningsbild
av stefanpette
Hmm, frågan är ju då vad felet är gällande min ac. För jag fyllde på den idag och killen som fyllde på (jobbar ej på verkstad) men kunde sin sak enligt mig sa det att den slog igång. Men jag ska alltså kunna se om den går igång genom rem eller nått? Vet inte riktigt vad jag ska leta efter riktigt heller om jag säger så.

tänkte jag ska lägga mig under bilen imorn för att kika efter den där lågtrycks ventilen då, för den andra högtrycken hittar jag som för övrigt sitter på passagerarsidan vid spolarvätska behållaren. När han började fylla på så va den tom. Men fick ett väldigt högt tryck enligt honom.
Användarvisningsbild
av stefanpette
Men skulle det inte vara 2? För på min så sitter den ena uppe i motorutrymmet i höjd med spolarvätskan. Till vänster om motorn om man tittar ner i utrymmet.
av ptrj
Ja det är två stycken ventiler. Den du hittat är lågtryck. Det är där man fyller på R134 och spårämne. kortsluter du kontakten där så hoppar kompressorn igång.
Högtrycksventilen är dold under den svarta plasten i fronten. Är plaststycket som sitter över huvlåset och sträcker sig mellan båda framlyktorna. Den kåpan måste bort för att du ska se ventilhatten.
Användarvisningsbild
av Perra83
stefanpette skrev:Okej, jag ska kika på det imorn, tackar så länge :)
Hör du att kompressorn går och reagerar när du stänger av AC:n och slår på igen?

Tempsensorn i kupén är rengjord och fri från damm och snurrar obehindrat?

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]